Passa al contingut principal

Anàlisi forense de sistemes informàtics

Ahir divendres a les 22:00 Robert Rallo (professor del Departament d'Enginyeria Informàtica i Sistemes de la Universitat Rovira i Virgili) ens va oferir una xerrada-col·loqui sobre "informàtica forense". La idea bàsica va ser com recuperar dades compromeses donat el cas que la nostra màquina hagi sofert o sospitem que hagi sofert un àtac i per tant, l'intrús, saltant-se les diferents proteccions que haguessim previst obté certes dades del nostre sistema.

A més d'explicar-ho d'una forma molt didàctica i atractiva, i tenint en compte que el tema és una mica enrevessat, ho va completar amb un exemple en al qual una dóna sospita que un company de treball ( l'assetja) s'ha introduït al seu ordinador i li està interferint correu i altres dades de tipus personal.

És evident que la dificultat principal esdevé demostrar que la màquina ha sofert un atac i a més, buscar proves incriminatòries en els possibles autors, imaginant fins i tot que aquests hagin esborrat els arxius que els delaten com a autors del delicte. Aquest va ser l'exemple que va fer de fil conductor de la xerrada. Ho vaig trobar "super interessant", conèixer on es guarden certes dades com usuaris actius, registres d'activitat, tècniques per amagar informació, les darreres tendències,..... molt interessant. Encara que no cal dir-ho, tal vegada el títol és molt peculiar.

La propera està prevista per al 1 de desembre i tractarà la temàtica dels blogs.

Comentaris

Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada
Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada

Entrades populars d'aquest blog

Adaptant-nos a la xarxa

A El Pais, he trobat un article particularment interessant que parla sobre la responsabilitats legals que es pot derivar a partir dels comentaris depositats en un lloc web. Un problema gens trivial, ja que en ser la web cada vegada més dinàmica i interactiva, el seu ús creix sense parar.

UMPC

Ultra Mobile Personal Computer ( veure Wikipedia ), aquest és el significat que s'amaga darrera d'aquestes sigles. Llegint el blog Gabinete de Informatica ( http://gabinetedeinformatica.net/wp15 ) he trobat aquest vídeo on es mostra què i com pot ser el futur proper quan aquests dispositius siguin d'ús general. Certament, a hores d'ara, molts entenem que el futur passa per introduir de forma decidida tota la potència que ens aporten les eines TIC a l'educació. Ha de ser així, o no serà. Tal vegada, l'aspecte clau vindrà donat d eles mateixes famílies. Encara està molt llunyà els dies en que imaginem a un alumne que assisteixi amb un PC a classe. Suposo que en ambients universitaris aquest fet ja es deu donar en major o menor grau, encara que sigui de forma anecdòtica. En un centre de secundària, ara, això es veu molt i molt lluny, per diversos motius, entre ells pel cost que suposa el PC, perquè encara no és una eina que es consideri indispensable, i perque els

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta