Passa al contingut principal

Entrades

S'estan mostrant les entrades d'aquesta data: desembre, 2006

La Pissarra Digital

En els darrers mesos una de les apostes del Departament d'Educació consisteix en anar dotant als centres educatius amb Equips de Pissarres Digitals (també anomenats Kits d'Internet a l'Aula); val a dir que previ pas de cablatge integral del centre educatiu en qüestió. En pocs anys està previst que la majoria de centres educatius puguin disposar d'aquests equips. El que vindrà de després (o en paral·lel) serà la formació del professorat en el seu ús. Respecte a aquest tema caldria anar posant fil a l'agulla, si no és possible per aquest curs acadèmic, per al proper. Caldria anar pensant en activitats de formació en el seu ús didàctic (en aquest sentit, per dos vies diferents, he rebut dos propostes que van per aquest camí). Em preocupa fortament la part didàctica i pràctiques de bon ús. Després de realitzar alguna cerca (de moment) només he sabut trobar alguns llocs web que ofereixen informació en aquest sentit: - La Pizarra Digital ( http://dewey.uab.es/pmarques/piz

Podcast i educació

Educasting ( http://educasting.info/ ) és un projecte que incentiva la correcta creació de podcasts educatius. Neix de l'estudi dels paràmetres comunicacionals que afecten la transmissió del coneixement a través d'aquesta tecnologia i es proposa com a una eina colaborativa. Fa goig veure com poc a poc es va organitzant una comunitat per tal de treure-li punta des del punt de vista educatiu al tema dels podcast. Caldrà fer-ne un seguiment de molt a prop. Altres llocs interessant de seguir-ne l'evolució són Podcatalà ( http://www.podcatala.org/ ) i XTEC-Ràdio ( http://phobos.xtec.cat/audiovisuals/radio/ ). En aquest darrer també hi havia una secció per al podcast i ara sembla que no hi és. Esperem que retorni aviat.

Cada any, un pas TIC .

Davant el proper canvi d'any m'he vist sorprés per el vertigen que sempre em suposa començar un nou any. Vertigen relatiu, ja que en algun moment hem d'anar tancant capítols i etapes, mirant d'obrir-ne de nous, i els canvis d'any, o de curs, acostumen a ser un moment on almenys psicològicament, més o menys conscientment, ho fem. En aquestes dates no puc deixar de mirar enrere; és un bon exercici, abans de mirar endavant, principalment per què pots observar l'estela que vas dibuixant, el punt de sortida (quan llunyà està ??!!?), el punt on ets actualment, .... cada vegada que miro enrera penso amb les passes TIC que he traçat: Any 98: només jugava amb el solitari del Windows 3.11 . No tenia ni ordinador. Any 99: demano el compte de mail a XTEC. Any 00: descobreixo el PowerPoint i experimento visionat-ne en TV !!! (pobre de mi) Any 01: descobreixo la web en tota la seva extensió ... una visió ... unir docencia i web .... descobreixo que no està madur el tema .

Com les gambes !!!

Ja feia uns quants dies que no postejava. En vacances i amb massa feina. He aprofitat aquests dies per fer com les gambes. Sembla que les gambes segueixen un model de creixement que consisteix en anar mudant el seu embolcall extern. Engolleixen aigua en gran quantitat, creant una elevada pressió entre el seu cos i l'embolcall, això els allibera de l'embolcall. Surten d'ell i en poques hores en comencen a crear un de nou de dimensions una mica més grans (ara entenc per què de tant en tant em trobo amb gambes que tenen la cuirassa tova). I així de forma successiva. Creixen a base de mudes. Aquests dies he aprofitat per mudar també el blog, ara ja estic en la versió Beta de Blogger. El canvi ha estat sensill, anar seguit les instruccions del web i prou, encara que em feia por perdre algun tipus de informació o personalització del menú. Sembla que tot ha anat bé. L'altra muda ha estat a nivell d'escriptori. He reorganitzar el meu PC i això ha portat feina. Anteriorment

I això dels pixels .... ? .... Com es menja?

He pensat que, ara que arriben aquestes dates i, donat que el món digital cada vegada està present en més facetes de la nostra dia, estaria bé aclarir una mica tot això dels píxels, els Megapíxels (de les càmeres digitals) i la traducció que tenen després en format paper i altres. De passada també m'ho deixaré clar a mi mateix .... :-) Un píxel és un punt de color. Les fotos que realitzem amb les càmeres digitals estan composades per una gran quantitat de píxels, molt junts uns dels altres. Tot el conjunt de píxels conformen la imatge. Si imagine la imatge com una graella rectangular de X píxels d'ample per Y píxels d'alt, és molt fàcil comptar la quantitat de píxels que té una imatge/foto determinada. Les resolucions més comunes que s'acostumen a utilitzar són: - 1280 x 960: 1228800 píxels (aprox. 1 Megapíxel) - 1600 x 1200: 1920000 píxels (aprox. 2 Megapíxels) - 2048 x 1536: 3145728 píxels (aprox. 3 Megapíxels) - 2272 x 1704: 3871488 píxels (aprox. 4 Megapíxels) - 25

I els llibres ?

Comencen ha sorgir algunes iniciatives molt interessants que utilitzen les eines informàtiques que disposem fins al moment per tal de crear coneixement i compartir-lo a la xarxa. Una d'elles és el projecte Wikillerato ( http://portales.educared.net/wikiEducared/index.php?title=Portada ). Pentany a Educared ( http://www.educared.net/ ), portal educatiu de la Fundación Telefónica ( http://www.fundacion.telefonica.com/ ), és un «repositori de coneixements multimèdia» dirigit a estudiants i professors de batxillerat. Amb l'objectiu de dinamitzar la creació inicial de continguts, Educared ( http://www.educared.net/ ) ha encarregat a «professors d'acreditat prestigi» la moderació d'algunes assignatures (Matemàtiques, Física i Filosofía). Estaria bé que hi hagués alguna iniciativa semblant dins l'àmbit català ...

Linutop

A través de la web http://angelpuente.blogspot.com he conegut l'existència del projecte Linutop ( http://www.linutop.com/index_sp.htm ) . Linutop és un ordinador sense disc dur basat en Linux. Ofereix un funcionament totalment silenciós, de baix consum elèctric i tamany extremadament petit. Està pensat bàsicament per a la navegació per internet. Porta incorporats els següents programes: - Processador de textos AbiWord - Lector PDF Evince - Explorador web Firefox - Missatgeria instantània Gaim - Reproductor multimèdia Totem Aquesta iniciativa, unida a altres de semblants (projecte LTSP, ThinkClients, LAPTOP, ...) i unida a altres iniciatives més locals (projecte de cablejat de centres Heura) em fan veure (i somniar) en un futur molt diferent dins el món educatiu. Arribarà un dia en que anar a l'aula amb un dispositiu com aquest o semblant serà habitual; arribarà un dia en que no serà un privilegi social poder disposar d'aquestes eines ... tan de bo !!! tan de bo !!!

L'esperit d'un mestre

Navegant per la xarxa he trobat aquest preciós vídeo, que es pot visualitzar i interpretar en clau educativa. Això ha de ser ensenyar, utilitzant els mitjans que sigui, més arcaics o més moderns, més particulars o més generals, més globals o més individuals, ... això és el que hauríem de conseguir. En major o menor mesura tots tenim un mestre al nostre interior. Per als meus mestres companys de centre, de amistad, de infància, de professió, de diversió, de il·lusió, ... a tots ells, els dedico aquest post.

Per què corres tant?

Fa pocs anys, vaig poder realitzar un viatge a Praga. Ja és ben cert allò que diuen que "el mercat? tothom l'explica segons li ha anat" ; passa semblant amb els viatges. Vull dir que no n'hi ha prou en visitar un lloc bonic o interessant, si no que ademés hi ha altres variables d'entorn (companyia, epoca de l'any, situació personal, ....) que poden ajudar a que un mateix viatge sigui fantàstic o simplement un bon viatge i prou (com a molt). Això em fa pensar en altres tipus de viatges (no geogràfics) més personals i vitals que fem les persones ... però això és matèria d'un/s altre/s post/s. He pensat amb el rellotge astronòmic que hi ha a la Plaça de la Ciutat Vella de Praga. Volia una imatge d'un bonic rellotge per il·lustar un post que parlés del temps, del pas del temps. Durant els darrers dies he tingut l'ocasió de parlar amb gent 'notable' del món TIC, blogger, informàtic,... les diverses impressions que hem intercanviat tenien un punt

Ah !!! Però va de bo??

Em consola saber que els il·luminats, a nivell local, que anem intentant treballar i fer difusió del programari lliure ( http://ca.wikipedia.org/wiki/Programari_lliure ) a partir d'avui tindrem alguna cosa més sòlida a les mans i que doni força a les nostres argumentacions. He extret la notícia de http://www.lafarga.org ( http://www.lafarga.cat/node/1511 ), de formà resumida diu que "La Generalitat de Catalunya, a través del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), ha publicat un concurs per a contractar els serveis de consultoria i assistència per a la col·laboració en l'elaboració del Full de Ruta de Programari Lliure (PL) pels sistemes i equipaments informàtics dels Departaments del Govern Català. Aquest concurs té un pressupost màxim de 140.000 euros. Podeu consultar l'anunci i el plec de condicions des d' aquí . " A veure si d'ara endavant la gent no posa aquella cara tan extranya quan li comentes que hi ha una alternativa a

T'entenc, però no pares...

La realitat sempre supera la ficció. Divendres passat vaig tenir un petit rifi-rafe amb un company del centre. El tema era que ja feia temps que en demandava un ordinador per al seu departament, per tal de poder anar a treballar amb més tranquilitat. És cert que ja fa molt de temps que va aquesta música i en certa manera "li ho devia", però també és cert que sempre surt alguna cosa més important i de més urgència que demanda la meva atenció, i sempre procuro acudir allí on el problema afecta a més gent. Divendres, després d'explicar-li que no em queda temps per més i que la única cosa que puc fer és dedicar hores del meu temps lliure o de cap de setmana (dient-li tot seguit que llavors li demanaria que m'acompanyes per compartir el dissabte al matí ... a veure que li semblava), vaig acabar la conversa dient que aquest dilluns al matí seria la primera feina a fer només arribar al centre. Pensava que ho havíem deixat clar. A les 9:00 m'hi he posat: buscar l'equi

Ven sin temor vs. Thriller

Fa poc temps vaig tenir una conversa informal amb un dels meus "companys". Com coneixia la meva dèria per la informàtica, la conversa va agafar ràpidament aquesta direcció. Em va comentar que l'ordinador que tenia a casa era un pèl vell i semblava que no li acceptava el pendrive. Fa uns dies, pocs, m'he assabentat que ara ocupa un càrrec "amb un fort component TIC". No sabia quin vídeo posar...

Jugada forçada

Als escacs, com en la vida, hi ha moltes jugades que no són a iniciativa pròpia. La situació del moment pot forçar-les, deixant-les com a única alternativa al joc. Als escacs, com en la vida, de vegades hi ha petites iniciatives que esdevenen determinants i fan trontollar grans esquemes. Als escacs, com en la vida, hi poden haver alternatives novedoses i formes diferents de jugar. El moviment blogger és un d'aquests petits canvis, que pot produir-ne d'altres de majors. El moviment blogger representa una manera diferent de jugar la partida educativa. El moviment blogger, que té una iniciativa individual i molt personal, pot esdevenir un motor de canvi en l'educació !!!

Videoconferència amb Sardenya (Itàlia)

Segurament molts de vosaltres ja coneixeu el programa Skype ( http://www.skype.com/intl/es/helloagain.html ) i possiblement l'heu fet servir alguna vegada per a realitzar una videoconferència o trucada de veu. Potser això no és massa novedós, però que es faci servir en un IES amb finalitats educatives i que la comunicació es realitzi amb una zona italiana, on es parla també català, representa un enfocament i una aplicació molt nova de l'eina. Crec que val la pena donar-ne difusió. Bàsicament per un sol motiu. És un dels coordinadors de la zona qui ens planteja la possibilitat de realitzar aquesta activitat. Amb el paper explicatiu i un mail i/o telefon de contacte amb Sardenya decidim tirar-ho endavant. Només portem una sessió, és cert, però estic pràcticament segur que a ningú (dels que se suposa que han de conèixer tot allò que es fa en els centres i més si és novedós) els hi arribarà cap notícia de la mateixa i aquell que ens la va proposar, segurament que no podrà "esc

La veu de l'IES, podcast i jornada tècnica.

Aquesta setmana s'ha fet presentat de forma oficial la primera entrega del programa/podcast/blog de ràdio que realitzen els alumnes de Primer de Batxillerat de l'IES Els Alfacs de l'assignatura Mitjans de Comunicació. Deixo l'enllaç de l'espai http://mitjansalfacs.blogspot.com/ , és un bon inici i un atreviment necessari la introducció d'aquests nous formats dins el món educatiu. Ademés d'aquesta iniciativa, a nivell de tercer d'ESO, es treballa el tema de Podcast en un crèdit variable, esperarem veure els resultats, però està bé que hi hagi gent disposada a obrir noves vies. Per altra banda he vist que la propera jornada tècnica que es farà a Secundària tractarà sobre els nous formats audiovisuals i molt en concret sobre els temes: podcast, RSS, fotoblogs,... ( http://phobos.xtec.net/semtic/?q=node/302 ). De entrada promet !!!

Adeu Enigma, arriba El Pelegrí Gris

Dins el camí exploratori que segueixo dins aquest món dels blogs i les possibles aplicacions didàctiques, he anat utilitzant com a suport al treball d'aula La Màquina Enigma ( http://lamaquinaenigma.blogia.com/ ). Un blog allotjat a Blogia ( http://blogia.com ). El servei ofert per Blogia m'ha semblat força bo, però de entrada no complia certs requisits que considero primordials per al treball amb estudiants (hi ha una explicació més detallada a http://phobos.xtec.cat/atallada/wordpress/?page_id=2 ). Per això he decidit migrar el blog a El Pelegrí Gris ( http://phobos.xtec.cat/atallada/wordpress/ ), canviant-li el nom i tot. Ara El Pelegrí Gris ( http://phobos.xtec.cat/atallada/wordpress/ ) s'allotja a un servidor del Departament d'Educació. Em sembla una millor opció. Durant aquest inici de Desembre (aprofitant el canvi de trimestre), La Màquina Enigma ( http://lamaquinaenigma.blogia.com/ ) anirà perdent protagonisme dins l'entorn aula, en favor de El Pelegrí

Fem un sindicat

- Aquest mes vinent hi haurà eleccions sindicals... - Tant s m'hi fa!!! Hi hagi eleccions o no, el meu lloc continuarà estant dins la cadena, les eleccions a mi, ni fu ni fa... - Si, t'entenc. Però si constituíssim un petit sindicat, d'abast localitzat a la nostra empresa... - Vaja rotllos que somies, no ens encantem que la cinta no para... - Però ja saps que els representants sindicals disposen de certes hores reconegudes legalment per a les feines que comporta el càrrec !!! - Com dius ?? Hores ... deslliurades d'estar a la cadena? Això dius? - Si !!! No ho sabies? - No, però... com és aquesta idea que comentes? Per on van los tiros? - No és gaire complicat. Tu i jo constituïm un sindicat, més o menys independent, que mitjançant un discurs proper a les inquietuds dels treballadors, sigui agradable d'escoltar. Hauríem de mirar de ser convincents, saber escoltar els problemes i les inquietuds dels treballadors de l'empresa; l'objectiu és captar suficients vo

Segona nit a l'ÀTIC !!!

Avui s'ha celebrat la segona sessió de 'Nits a l'ÀTIC'. Ha estat la segona nit a l'ÀTIC. El tema tractat ha sigut LA BLOCOSFERA EBRENCA I EL SEU IMPACTE EN L'OPINIÓ PÚBLICA , per Gustau Moreno , Periodista i responsable del bloc La Marfanta ( http://lamarfanta.blogspot.com/ ), el més visitat de les Terres de l'Ebre. La conferència ha tingut com a fil conductor el procés de naixement, creació i evolució d'aquest conegut bloc de les Terres de l'Ebre. Un fenòmen sorprenent tenint en compte que la història del mateix és d'un any a molt estirar. El seu punt de vista com a narrador de la realitat (recordem que Gustau és periodista) ha estat molt interessant per veure les diferents decisions que ha anat prenent en el desenvolupament del blog: - com i per què escull el nom del blog, - quin és el seu plantejament inicial del blog, - quins són els factors a nivell general i a nivell puntual que han pogut influir en l'augment constant i exponencial de v