IV Jornades de Física i Química a l'IEC (i II)


Ja hi ha disponible el material corresponent a la IV Jornada de Física i Química a l'IEC (presentacions i fotografies). Ho podeu consultar a l'adreça http://scq.iec.cat/continguts/2007/fisicaiquimica/fiqui.html

Per tal de tenir-ho a mà, enllaço amb les presentacions que més em van interessar i que per altra he fet referència en un article anterior:
  • L'ensenyament de les ciències, avui
    Sra. Montserrat Cabello Guilera (presentació ppt)
  • La relació universitat- centre de secundària: aportacions d'un centre de recerca universitari a l'ensenyament de la física i la química a la secundària
    Dra. Roser Pintó i Dra. Montserrat Tortosa (presentació ppt)
  • Reflexions sobre el disseny dels currículums de la física i la química del batxillerat
    Sr. Julián Oro Sancho (presentació ppt)
    Dr. Aureli Caamaño (presentació ppt)

Emilio Calatayud Pérez - Pa llevar-te lo sombrero !!!

He descobert una xerrada enmarcada dins les "Tertulias Educativas" y realitzada per Emilio Catatayud Pérez, que m'ha semblat excepcional. El seu contingut gira al voltant de la visió que es té des del món judicial d'allò que està succeint a la nostra societat, i per suposat dins el món educatiu. Més enllà que la temàtica pugui ser coincident amb moltes xerrades que de forma informal tots/es mantenim entre passadissos o a l'hora del cafè ... crec que explica d'una forma molt amena, directa, contundent i clara, allò que està succeint a la nostra societat, a les nostres vides, a les nostres aules ...

En fi, m'ha semblat genial, i coincideixo plenament amb la seva visió ... i això que jo encara no he arribat als 50 ... i crec que aquesta visió deu de ser comú a la gran majoria de gent ... He classificat el vídeo dins la categoria de "pràctica reflexiva" ... no, no m'he equivocat .... a mi al menys m'ha donat molts arguments i aspectes per reflexionar....




Els Blocs a la primera sessió del Seminari TAC a TTEE

Des dels Serveis Educatius de les Terres de l'Ebre m'han encarregat que imparteixi la 1a sessió els Seminaris TAC. La temàtica que es vol tractar és "Els blocs a XTEC i el seu aprofitament a l'aula". A la web dels STAC a les Terres de l'Ebre (Camí de Sirga) podem consultar les diferents activitats que s'aniran organitzant.

Per tal que es pugui fer un seguiment adequat, he preparat aquesta presentació:


Com a complement a la sessió he trobat un document elaborat pel Departament d'Educació que és un molt bon complement per a l'ús i publicació de blocs dins l'entorn d'XTECBlocs. El text en qüestió s'anomena "XTECBlocs: perquè l'aula vagi més enllà del clos". Bona lectura !!!

IV Jornada de Física i Química a l'IEC

El dia 21 de novembre de 2007 vaig tenir l'ocasió d'assistir a la IV Jornada de Física i Química a l'IEC. Deixo aquí un enllaç al programa .

Haig de dir que em va agradar força, tant des del punt de vista organitzatiu com dels continguts que s'hi van tractar, per la qual cosa vull felicitar a totes les persones encarregades de la seva organització, tot i demanant que en properes ocasions es mantingui aquest nivell. També és molt possible, que donada la meva situació indagatòria al voltant dels nous currículums i demés, el fet de coincidir amb temàtica em resultes més motivador.

La Jornada va començar amb la presentació/obertura de la mateixa realitzada pels representants de les institucions organitzadores de la mateixa: Societat Catalana de Física, Societat Catalana de Química, Associació de Professors de Física i Química de Catalunya, i Direcció General d'Educació Bàsica i Batxillerat.

Image
Les diferents ponències que hi van haver i els continguts que s'hi van tractar, els encabeixo dins de tres eixos:
  • relacions universitat-secundària: dins d'aquest apartat es trobaria la ponència realitzada per la Dra. Roser Pintó i la Dra. Montserrat Tortosa, ambdues de la UAB, que van estar explicant les diverses iniciatives que es porten a terme des del grup de recerca CRECIM . Fa poques setmanes que vaig descobrir aquest grup i em va semblar molt interessant la feina porta a terme. El Dr. Miquel Solà (UdG) va presentar el projecte LaQuimica.net i totes les activitats que s'hi relacionen. També, el Dr. Xavier Jaén (UPC) i Octavi Casellas, ens van presentar la recentment creada revista de Recursos de Física . El Dr. Josep Antoni Grífols (UAB) ens va fer un recorregut per les diverses edicions de l'activitat Dissabtes de la Física , i Gemma Fonrodona (UB) ens va explicar les diverses activitats que realitza el grup QISU relacionades amb els centres de secundària.
  • relacionat amb la pràctica reflexiva: vull destacar la xerrada de la Sra Montserrat Cabello (CDECT ) al voltant de l'ensenyament de les ciències des d'una visió actualitzada. La seva conferència va resultar molt interessant sobretot per que va apuntar molt cap a aquest camí indagatiu i de renovació metodològica de la tasca docent que a mi, en aquests moment, tant m'interessa. En particular el tema de les eines d'autorregulació dels aprenentatges. També em va resultar enriquidora la seva exposició al voltant dels grups de pràctica reflexiva vinculats al CDECT.
  • relacionat amb els currículums de Física i Química: tot i que durant les diverses ponències va anar sortint com a tema colateral el currículum de les ciències experimentals, va ser en la ponència del Sr. Julián Oro (CDECT ) i del Sr. Aureli Caamaño (CDECT ) on es va tractar de forma concreta i extensa. La seva exposició va tractar (i quasi bé ... presentar) els nous currículums per a les matèries de Física i Química de Batxillerat. Tot i que han de passar una fase de revisió i aprovació (i per tant poder patir modificacions), la idea bàsica que em vaig emportar és que el fet que el Departament hagi assignat aquesta tasca d'elaboració curricular al CDECT (i per tant a persones molt vinculades amb la tasca diària d'ensenyar) pot ser una molt bona estratègia per proposar un currículum coherent, possible de realitzar i compensat. La primera impressió és molt bona. També van fer públic que s'està treballant amb el supòsit d'una assignació horària de 4 hores/setmana per a Física i de 4 hores/setmana per a Química. Bones notícies !!!
Image

Apunt interessant

Navegant per la xarxa he trobat un article en el Bloc d'Irene Pelegrí referent a les "II Jornades sobre l'Ensenyament de les Ciències" a les que m'hagués agradat poder assistir, però de les que no em vaig assabentar que es feien ... en fi, a la propera ocasió. Gràcies al fet de compartir a través de la xarxa puc conèixer els temes que es van tractar i l'enfocament que es va donar ... això és fer xarxa, i això és bo !!!

Enllaç a l'article més interessant
Altres articles del mateix bloc que en fan referència són:

Resum de la primera jornada
Resum de la segona jornada

2a Nits a l'ÀTIC: Cultura i identitat a l'EBRESFERA

La segona xerrada de Nits a l'ATIC va anar a càrrec de Carme Pla, una brillant blogera de les nostres terres que va fer una anàlisi de l'Ebresfera. En aquesta ocasió no hi vaig poder assistir (i prou em va doldre, però tenia altres compromisos), però a partir dels posts que Carme ha publicat al seu propi bloc (El Bloc de Carme Pla), en podem fer un seguiment molt precís:
També hi ha disponible el vídeo de la xerrada a la web de Nits a l'ÀTIC i la presentació que va fer la Carme:

Recuperant la primera Nit a l'ÀTIC 07/08

Fa uns dies vaig escriure una entrada al bloc, explicant que s'iniciava la nova sèrie de xerrades de Nits a l'ATIC per al curs 07/08 (http://tresescompanyia.blogspot.com/2007/10/comencen-les-nits-ltic-07-08.html). Ja podeu veure que el temps em passa super ràpid i a la que em despisto tot em queda un pèl enrera .... Amb tot, vull anar escrivint un breu article per a cada xerrada que, al cap del curs, pugui servir de mirada enrera per veure el camí recorregut.

La primera xerrada, es va celebrar coincidint amb el llançament d'una nova versió d'Ubuntu, i va anar a càrrec de quatre ponents diferents:
  • Empresari
    • Rafa Ortega Murcia
      Inrom Hardware és una empresa d'Ulldecona que ven màquines amb distribucions d'Ubuntu preinstal·lades.
  • Usuari novell
  • Usuari expert
    • Andreu Bassols i Joan Vicent Navarro, consultors de Linux a la UOC
      Ens explicaran les novetats de la nova versió d'Ubuntu.
Us deixo amb l'entretinguda i divertida presentació que va fer Marià Cano:



A la web de Nits a l'ÀTIC, podreu trobar fins i tot els vídeos de la xerrada ... us aconsello veure'ls !!!

Visió perifèrica ... o visió central

Mireu aquesta imatge amb atenció. Podeu observar com es mou?


De tots/es és sabut que hi ha diversos efectes visuals que de vegades ens fan percebre la realitat de forma lleugerament diferent ... A mi m'agrada molt aquest exemple que ve a continuació, on es mostra la diferència entre la visió perifèrica i la visió central:

Instruccions:

1) Mirar fixament el punt central. Amb la visió perifèrica veurem l'anell blau.

2) Podem observar, poc a poc, que l'anell va desapareixent. Tat aviat com desviem la vista del punt central, torna a reapareixer.

Aquesta setmana començaré a mirar què s'està coent dins la meva especialitat docent (Física i Química) en relació als continguts que marca la LOE i les noves tendències educatives que entre tots anem impulsant. Vull saber què és lo què es diu per diversos motius:

  • per a la llicència d'estudis, que ha de tenir un caràcter integrador i multidisciplinar, quin pot ser el millor punt de sortida que la meva pròpia especialitat?
  • com a preparació i renovació personal de cara al proper curs, on, d'una vegada tindré plaça definitiva de la meva especialitat ... espero que acabi així la incertesa que representa no saber quina matèria et toca donar, any rera any, ...
  • això coincideix amb l'arribada de la LOE i el treball per competències.
Ara, i en un futur, penso que estaré molt vinculat als aspectes educatius que se'n deriven dels usos de les diverses eines TIC que disposem. És un camp que m'encanta (actualment, és la meva visió central ?¿? ... no ho sé del cert, ... segurament); però ara, justament ara (no és casual, ja us he justificat més amunt el motiu) vull asomar-me als foros relacionats amb la meva matèria. Vull recuperar aquesta visió (... visió perifèrica¿?¿) ... per arribar a un punt on no es distingis entre visió central i perifèrica, i només parlés de visió .... la meva visió.

Si no hi ha cap imprevist aquesta setmana podré redescobrir el meu cercle blau a IV Jornada de Física i Química organitzada per la Societat Catalana de Química, el proper dimecres 21, i a les I Jornades sobre els Nous Currículums d’Educació Primària i Secundària Obligatòria a Catalunya (Tarragona) , el proper dissabte 24. Espero que tingui més oportunitats d'anar avançant per aquest camí.

I .... una qüestió .... això compta per a la Pràctica Reflexiva ¿? ... Deixo aquí la pregunta ... no m'atreveixo a plantejar-ho al grup .... no sigui que la resposta sigui ..... NO .

"La" o "Una" LLei Catalana d'Educació

Vull començar aquest post recordant la meva infància, en la que un dels meus programes preferits i que veia a diari era Barrio Sésamo. No és que vulgui parlar o enllaçar de forma frívola amb la Llei Catalana d'Educació, però el títol del post em recorda a aquesta entranyable sèrie que sempre formarà part de la meva vida.Aquests dies estic expectant arrel de l'anunci del Conseller d'Educació que es dóna el tret de sortida al procés d'elaboració de LA Llei Catalana d'Educació. Penso que és UNA eina necessària tant pels centres, com pels docents com pel sistema en general. Lligant aquesta notícia amb el meu camí vital (llicència d'estudis, pràctica reflexiva, ... i otras hierbas) i amb la visió que en tinc actualment de la situació, crec que pot ser UNA eina molt eficaç. És evident que després d'aquesta Llei Catalana d'Educació, el camí estarà obert i després d'UNA en vindrà UNA altra, segons les necessitats que vagin sorgint. De moment, però, aquesta és (serà) LA Llei Catalana d'Educació. Ja podeu veure quina és la diferència entre l'article determinat i l'article indeterminat .... (no us recorda això a CoCo ?).

Anirem veiem com es va concretant LA Llei Catalana d'Educació, a veure en què queda. De moment us deixo amb la presentació amb la que el Conseller Ernest Maragall va donar el tret de sortida: