A punt de deixar enrera l'any 2008 i encarar el nou 2009, és quan s'acostuma a fer balanç de l'any que acaba i quan es fan bons propòsits i projeccions per al que s'està a punt de començar. Això sempre m'ha causat una certa incomoditat, més que res per què estic acostumat a funcionar per cursos escolars, i això no quadra ni a la de tres amb el finiquito del desembre i el nou any que s'enceta amb el gener !!
Això a banda, m'agrada també per aquestes dates saber a què es dedicarà el proper any, i de passada revisar en que s'han esmerçat es esforços del any que s'està a punt de deixar. En aquest cas, deixarem enrera l'any 2008 (any internacional dels idiomes, i localment a casa nostra any Rodoreda), per tal de rebre l'any 2009 (any internacional de l'Astronomia, i localment a Catalunya l'any Narcís Monturiol).
L'any 2009, dins l'àmbit educatiu, serà sobretot un any en el que els alumnes de Catalunya realitzaran les proves PISA 2009. Aquesta vegada estan especialment dirigides a l'avaluació de la competència lectora. Precisament el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha publicat recentment un document prou exhaustiu descrivint tot allò que s'hi encabeix dins el concepte i avançant alguns dels aspectes reacionats amb la seva avaluació (Competència lectora: Marc conceptual per a l'avaluació PISA 2009). Així que cal anar preparant/buscant/explorant estratègies que permetin avançar en aquest sentit, per tal de promoure i/o millorar la competència lectora dels nostres alumnes. Hi ha diverses coses que de seguida em salten a la ment, i que segurament poden ajudar o servir com a punt de partida, si més no per tal de fixar alguns punts sòlids d'on arrancar. Algunes d'elles les detallo a continuació:
Això a banda, m'agrada també per aquestes dates saber a què es dedicarà el proper any, i de passada revisar en que s'han esmerçat es esforços del any que s'està a punt de deixar. En aquest cas, deixarem enrera l'any 2008 (any internacional dels idiomes, i localment a casa nostra any Rodoreda), per tal de rebre l'any 2009 (any internacional de l'Astronomia, i localment a Catalunya l'any Narcís Monturiol).
L'any 2009, dins l'àmbit educatiu, serà sobretot un any en el que els alumnes de Catalunya realitzaran les proves PISA 2009. Aquesta vegada estan especialment dirigides a l'avaluació de la competència lectora. Precisament el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha publicat recentment un document prou exhaustiu descrivint tot allò que s'hi encabeix dins el concepte i avançant alguns dels aspectes reacionats amb la seva avaluació (Competència lectora: Marc conceptual per a l'avaluació PISA 2009). Així que cal anar preparant/buscant/explorant estratègies que permetin avançar en aquest sentit, per tal de promoure i/o millorar la competència lectora dels nostres alumnes. Hi ha diverses coses que de seguida em salten a la ment, i que segurament poden ajudar o servir com a punt de partida, si més no per tal de fixar alguns punts sòlids d'on arrancar. Algunes d'elles les detallo a continuació:
- Pla de foment de la lectura 2008-2011. Pla del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya.
- Programes d'Innovació Educativa PuntEdu. Pla d'Innovació Educativa impulsat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
- Biblioteca Escolar Digital. De la Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
- Aplicació ePèrgam. Aplicació per a la gestió de les biblioteques escolars.
- Fomento de la Lectura. Recursos Educativos. Del Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.
- Banc de Recursos - La lectura: font de plaer i de coneixement. Web pertanyent al Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya on hi ha diverses notícies i recursos relacionats amb el món de la lectura.
- 4a Jornades de Biblioteques Escolars. Organitzades pel Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya, per als dies 25 i 26 de febrer de 2009.
- La setmana de TV3: Llegir a la Xarxa. Campanya de la CCRTV.
- Llibre, Lectura i Lletres. Web del Ministerio de Cultura.
Cal fer un esment especial al fet que dins la comprensió lectora s'introdueix l'avaluació de la competència lectora digital (ERA, Electronic Reader Assessment). Dins la creixent digitalització de tots els processos educatius, val la pena començar a tenir-ho en compte. Potser per defecte professional, aquest és l'enfocament que més m'atrau, i si més no, almenys en aquesta edició de PISA no estic segur de si tindrà massa repercussio, si que tinc clar que anirà en augment en posteriors edicions.
Per acabar, personament, sóc dels que penso que tots els llibres que passen per les nostres mans deixen una petjada inesborrable, i que en definitiva, podem conèixer com és una persona a través dels llibres que llegeix o que ha llegit. Aquesta és la importància que jo li dóno al llegir.
Per acabar, personament, sóc dels que penso que tots els llibres que passen per les nostres mans deixen una petjada inesborrable, i que en definitiva, podem conèixer com és una persona a través dels llibres que llegeix o que ha llegit. Aquesta és la importància que jo li dóno al llegir.
S O M E L Q U E L L E G I M ! ! !
Comentaris