Passa al contingut principal

ERA - Electronic Reading Assessment

Va ser l'any 2007 quan vaig tenir coneixença, per primer cop, de la competència lectora en digital (ERA - Electronic Reading Assessment). Va ser a través de la publicació número 12 de la sèrie "Documents", publicat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i que venia a ser la definició del marc conceptual al voltant del qual es realitzarien les proves PISA 2009.

És ben cert que llegir sobre una pantalla d'ordinador no és el mateix que llegir en paper. Els textos digitals incorporen elements diversos com ara imatges, vídeos o enllaços a altres punts de referència que fan, tot plegat, que al forma de llegir, interpretar el contingut i consultar la informació sigui completament diferent. Tan diferent que s'ha definit com una competència específica dins de la lectura (vegeu-ne els trets distintius en aquesta presentació de Renata Mandelbaum i Alicia Beatriz Paur):


Però la competència lectora en digital ha pasat bastant desapercebuda. M'hi he anat fixant d'aprop i la veritat és que ni els formadors amb caràter més TIC ni els de l'àmbit lingüístic n'han fet massa cas. Segurament ve donat per un desconeixement d'aquesta però també d'un cert desconeixement dels "clients" potencials de les formacions.

Fa pocs dies el Departament d'Ensenyament, a través de les publicacions que realitza en la Col·leció TAC, hi va posar fil a l'agulla amb la publicació d'un nou monogràfic dedicat exclusivament a aquest aspecte: "Lectura en digital". Una publicació força interessant i que ajudarà a impulsar el coneixement d'aquesta competència.

Aquest document té l'objectiu de mostrar els elements específics de la comprensió de textos en format digital i oferir recursos als profesors de totes les àrees per aplicar a l'aula estratègies de lectura digital centrades en la cerca d'informació. També s'hi inclou un recull de propostes didàctiques per als alumnes i els professors.

En els darrers anys mesos han aparegut i s'han popularitzat els ebooks i tabletes de diversos tipus. La seva portatibilitat, facilitat d'accés a la informació i varietat de preu faran fan que cada vegada estiguin més presents a l'aula, i estic segur que també ajudaran a que la competència lectora en digital hi sigui cada cop més present.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!!

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot