Passa al contingut principal

Visió perifèrica ... o visió central

Mireu aquesta imatge amb atenció. Podeu observar com es mou?


De tots/es és sabut que hi ha diversos efectes visuals que de vegades ens fan percebre la realitat de forma lleugerament diferent ... A mi m'agrada molt aquest exemple que ve a continuació, on es mostra la diferència entre la visió perifèrica i la visió central:

Instruccions:

1) Mirar fixament el punt central. Amb la visió perifèrica veurem l'anell blau.

2) Podem observar, poc a poc, que l'anell va desapareixent. Tat aviat com desviem la vista del punt central, torna a reapareixer.

Aquesta setmana començaré a mirar què s'està coent dins la meva especialitat docent (Física i Química) en relació als continguts que marca la LOE i les noves tendències educatives que entre tots anem impulsant. Vull saber què és lo què es diu per diversos motius:

  • per a la llicència d'estudis, que ha de tenir un caràcter integrador i multidisciplinar, quin pot ser el millor punt de sortida que la meva pròpia especialitat?
  • com a preparació i renovació personal de cara al proper curs, on, d'una vegada tindré plaça definitiva de la meva especialitat ... espero que acabi així la incertesa que representa no saber quina matèria et toca donar, any rera any, ...
  • això coincideix amb l'arribada de la LOE i el treball per competències.
Ara, i en un futur, penso que estaré molt vinculat als aspectes educatius que se'n deriven dels usos de les diverses eines TIC que disposem. És un camp que m'encanta (actualment, és la meva visió central ?¿? ... no ho sé del cert, ... segurament); però ara, justament ara (no és casual, ja us he justificat més amunt el motiu) vull asomar-me als foros relacionats amb la meva matèria. Vull recuperar aquesta visió (... visió perifèrica¿?¿) ... per arribar a un punt on no es distingis entre visió central i perifèrica, i només parlés de visió .... la meva visió.

Si no hi ha cap imprevist aquesta setmana podré redescobrir el meu cercle blau a IV Jornada de Física i Química organitzada per la Societat Catalana de Química, el proper dimecres 21, i a les I Jornades sobre els Nous Currículums d’Educació Primària i Secundària Obligatòria a Catalunya (Tarragona) , el proper dissabte 24. Espero que tingui més oportunitats d'anar avançant per aquest camí.

I .... una qüestió .... això compta per a la Pràctica Reflexiva ¿? ... Deixo aquí la pregunta ... no m'atreveixo a plantejar-ho al grup .... no sigui que la resposta sigui ..... NO .

Comentaris

Marià Cano Santos ha dit…
Hola Artur,

m'ha agradat molt la imatge que has posat per il·lustrar la idea de visió perifèrica versus visió central.

No sé si sabies que el concepte de visió perifèrica és molt important en l'àmbit del pensament estratègic. Per exemple en escacs resulta essencial desenvolupar la capacitat de visió perifèrica del joc per tal de saber en tot moment què passa més enllà del cor de la batalla i que poden aportar les peces situades en posicions perifèriques a la lluita. El coneixement de l'entorn és cabdal.

Però això s'ha de fer de forma equilibrada ja que a la vegada és igualment important saber focalitzar correctament els objectius centrals per no dispersar excessius recursos ni atenció als problemes de la perifèria. Hi ha vegades en què cal oblidar tota la resta de peces del tauler per "veure" només aquelles posicions en què t'hi jugues la partida.

Jo penso que ambdues visions son complementaries i son dues cares d'una mateixa moneda. Quan dues realitats tenen un nivell de complementarietat tan profund a mi m'agrada pensar-les en termes de l'analogia ona-corpuscle de la física quàntica. La partícula és la visió central i l'ona és la visió perifèrica.

En fi no me facis massa cas, ja saps que la combinació dual físic-escaquista resulta criminal....jejeje

Salutacions cordials,

marià :-)
Marià Cano Santos ha dit…
Hola sóc jo altre cop,

abans m'he quedat amb ganes de dir més coses per acabar de completar el comentari i pq el tema m'agrada.

La visió central i la visió perifèrica són dos conceptes estratègics que diguem prenen forma a l'espai (vinculats a la idea de distància geomètrica, o sigue a la proximitat i llunyania en l'espai). Podriem extrapolar-ho a qualsevol tipus d'"espai" sempre que siguem capaços de definir una mètrica d'aquest espai.(En els d'escacs aquesta mètrica ve donada pel propi tauler i el nombre moviments que cal fer assolir amb una peça una determinada casella)

Per exemple si volem aplicar-ho a les relacions socials entre persones. El punts geomètrics d'aquest espai serien les persones, i la "distància" entre dos punts podria definir-se com el nombre de relacions de confiança directa entre una persona i una altra. M'explico: jo estaria a distància 0 de mi mateix (òbviament), a distància 1 de tu Artur (pq te conec personalment), a distància 2 de algú que tú coneixes personalment però jo no, a distància 3 d'algú que jo no conec personalment però que coneix algú que tú coneixes, etc...s'enten, oi?

Així, en el context anterior, la visió central podria estar formada per la focalització social en aquell tipus de relacions a distància <=1 (el cercle de confiança), mentres que hi hauria tot un conjunt de visions perifèriques concèntriques a distàncies majors que 1.

Però a més de les visions a l'espai existeix una equivalència conceptual en el temps. En escacs en diem: la visió inmediata i la visió mediata. La visió inmediata té a veure amb la capacitat de visualització dels esdeveniments a curt termini i les seves conseqüències. La visió mediata per contra es refereix a la visualització dels esdeveniments a mig i llarg termini.

Totes dues visions són complementaries ja que les accions que s'han de desenvolupar, per fer realitat una previsió a llarg termini, sempre tindran lloc a curt termini i per tant hauran de fer-se en base a les prediccions de la visió inmediata. Sembla una paradoxa però no ho és, novament ens trobem davant d'una complementarietat de tipus dual.

Visió central, visió perifèrica, visió inmediata i visió mediata. Temps i espai que es barrejen fins fer-se indistingibles per acabar conformant una única visió estratègica. Ja ho deia Bobby Fisher: el joc d'escacs és la vida.


Vaja anada de bola que m'ha sortit...jejeje


Salutacions cordials,

marià :-)
Artur Tallada ha dit…
Hola Marià,

vaja luxe de comentaris que te marques !!! Escolta, aquest enfocament que li has donat em sembla molt interessant i atractiu ... i també currat, molt currat, ... però ho hauré de rellegir ja que has excavat un poc fons... pero això sí, delicatessen delicatessen..... chaupeau!!!

Artur

Entrades populars d'aquest blog

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!! ...