Passa al contingut principal

Algunes orientacions per a un bon acompanyament

El passat divendres vaig tenir ocasió d'assistir a la Jornada de la ACP de CRP's, que es celebra anualment. Va ser la primera vegada que hi vaig poder anar, i el cert és que després de la intensa i extensa setmana anterior que vaig passar al CitiLab, va ser un bon punt de trobada amb alguns companys fets pocs dies abans i també un bon aforament de debat respecte al que són els dos projectes més importants, ara per ara, del Departament d'Educació.

El matí es va fer curt, i això bé a dir que el programa va ser encertat i ajustat al que demanen els temps que corren. En el pla personal vaig realitzar la descoberta de Carles Parellada, que va ser l'encarregat de realitzar la conferència central "La funció de l'assessorament dels CRP des d'una perspectiva sistèmica". Segurament per una certa cerca personal interior que vinc fent d'un temps ença, però també per una certa consciència de la importància que té la comunicació i els sentiments de les persones en tot allò que fem, i també per tot allò que ens porta el projecte EduCat1x1 (amb moltes oportunitats, dubtes, pors i incerteses), a mesura que l'exposició del Carles va anar avançant, em vaig anar adonant que allí es trobaven algunes de les idees que personalment havia anat cercant, tot i que fins al moment, de manera discontínua.

La seva conferència va ser molt encertada i fonamentalment va anar enumerant tot un seguit de característiques que, al seu parer, caldria tenir en compte en vistes a realitzar un bon procés d'acompanyament. Tot i que aquestes idees són perfectament aplicables a l'acompanyament que els membres dels Serveis Educatius haurem de fer en relació al Projecte Educat1x1, també es poden aplicar a qualsevol dels processos de formació que es puguin realitzar. Penso que són un seguit d'indicacions que tots els formadors hauríem de tenir interioritzades, i que tot i que algunes les hem anat descobrint amb el temps, en general, no hem tingut accés a una formació d'aquest estil, i que a hores d'ara em sembla que és de vital importància.

Amb les idees principals que van sortir, i amb algun petit apunt afegit, de caire més personal, vaig elaborar un mapa conceptual per tal de tenir-ho tot juntet, a un cop d'ull. Us l'adjunto tot seguit per si us resulta d'utilitat:


De manera anecdòtica l'hem anomenat Model E-S-C-O-L-A !!


Creative Commons License

Comentaris

Marià Cano Santos ha dit…
Hola Artur,

gràcies per compartir l'esforç de síntesi i conceptualització que representa aquest mapa conceptual i l'anterior. Estic convençut que s'hi poden llegir més coses entre línies de les que realment hi ha reflectides no creus?

Salutacions cordials,

marià ;-)
Manel de la Fuente ha dit…
Caram Artur
quin resum tan ben fet i presentat.
Moltes gràcies en nom de tota l'ACPdeCRP

Manel de la Fuente
enric ha dit…
Benvolgut Artur,
Ahir vaig veure el teu mapa conceptual, que em va agradar molt: organitzat i clar.
Avui llegeixo les teves opinions de la Jornada, i les comparteixo.
L'aportació d'en Carles Parellada va ser molt encertada i va generar unes sinergies positives de les persones cerreperes assistents.
A part de la visió que com a professionals ens aporta, déu-n´hi-dó la càrrega de profunditat i ajut que pot aportar la pràctica sistèmica en l'entorn personal i familiar.
També dir-te que com tu, sempre m'ha preocupat el tema de la comunicació interpersonal.
Gràcies,
Enric Badal i Valls

Entrades populars d'aquest blog

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!! ...