Passa al contingut principal

Balanç-Resum de la formació EduCat1x1 a Serveis Educatius

És molt probable que si sou docents i a més a més teniu les orelles parades al que es mou a la xarxa, esteu ja al cas de la formació que va tenir lloc entre el 11 i el 15 de gener en relació al Projecte Educat1x1 (que és com s'ha anomenat a Catalunya el proyecto Escuela 2.0). A més dels apunts que vaig intentar agafar, vam ser diversos els companys que retransmetiem en directe els aspectes més importants (Twitter - #formacio1x1).

La imatge de dalt és il·lustrativa de com va anar la cosa (podeu veure'n més aquí), més encaminada al treball personal i de grup que no pas a parar l'orella únicament i passivament. Els participants van ser professionals dels Serveis Educatius que d'ara endavant tenen/im la funció d'acompanyar als centres participants del projecte de manera directa i immediata. És de preveure que després d'aquest primer grup de formació, en vingui algun altre més, donat que per poder atendre a la totalitat de centres educatius seran necessaris recursos humans amb nombre suficient.

El contingut de la formació el vaig trobar força equibrat i complet. Intens i extens. A més cal atribuir-li el mèrit de ser la primera acció que es realitza d'aquesta naturalesa a tot l'Estat, en relació al Proyecto Escuela 2.0, clar. Es van tractar temes com ara: el centre digital, l'aula digital, recursos educatius digitals, pissarres digitals, eines web 2.0, creació d'unitats didàctiques des del punt de vista competencial, treball col·laboratiu, espais EVEA (com ara Moodle), el Pla TAC de centre, models d'acompanyament a centres, gestió del canvi, ... una gran quantitat de idees i conceptes, que tot i que algunes d'elles no em resultaven noves del tot (això ja es per deformació professional), sí que és cert que el fet de veure-les totes sota una mateixa proposta formativa, li va donar un caire de globalitat, sistèmic, molt difícil de copsar en formacions més curtes, d'hores.

Els formadors escollits van ser de primera línia en tots els casos, i es va evidenciar l'enfocament didàctic de les activitats que proposaven en les seves intervencions, mirant d'allunyar-se en tots els casos del plantejament expositiu. Durant una setmana de formació hi caben moltes coses, tal i com va ser el cas, però òbviament no hi cap tot. Així, vaig notar algun tema que va sortir de manera molt lateral i quasi anecdòtica: criteris a tenir en compte en la protecció de dades, gestió de les emocions, disposició física de l'aula, eines per a generar recursos, construcció de la identitat digital personal (rebre, produir, difondre, organitzar, .... la informació digitalment), com afrontar l'avaluació (sistema de rúbriques?), el portafoli personal, net-iqueta, ... en fi, segur que ompliríem una segona setmana de formació ... o més. Poc a poc anirem fem camí. N'estic segur !!

Dia rera dia sortíem al final de la tarda amb el cap ple de idees, d'elements de reflexió, de motius per a fer petar la xerrada (ara de manera més informal, tot prenent un aperitiu). Per aquest motiu, per tal de tenir-ho tot al davant (o si més no, allò que m'ha semblat més interessant) he realitzat un mapa conceptual que reculli el contingut (resumit) de la setmana.


Per altra banda, comentar que, el Projecte EduCat1x1, té com a principals espais web de referència la wiki a http://imae.wikispaces.com/Projecte+1x1 on s'hi troba tota la informació relacionada, i la xarxa social que acull al professorat participant http://educat1x1.ning.com/, i s'articula sota el concepte d'innovació oberta.

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Comentaris

Boris Mir ha dit…
Gràcies, Artur per les teves reflexions. I per la teva síntesi.
Una setmana sencera de formació és un repte des de molts punts de vista: esperem que tot plegat arribi als docents i alumnes dels centres. Els Serveis Educatius tenen una gran tasca i una gran responsabilitat. A veure si ens en sortim!

Entrades populars d'aquest blog

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!! ...