Passa al contingut principal

Equitat i excel·lència


Aquestes són les dos idees, que en boca del conseller, pretén impulsar la futura Llei Catalana de l'Educació. Com ell mateix diu, dos conceptes massa fàcils d'expressar, però molt difícils d'aconseguir o arrivar-hi. A més, la pretensió és que sigui cada centre educatiu, qui trobi el seu propi camí i la seva pròpia manera de fer que sigui d'equitat i excel·lència.

Igual que les persones, on cadascú va cercant el seu propi camí vital, els centres, també ho han de fer. La seva pròpia singularitat, la seva història particular acumulada, l'acció que desenvolupen dins l'entorn on s'ubiquen, les seves expectatives ... es tracta de temes que d'un centre a un altre canvien molt. Per tant és lògic que cada centre de forma individual vagi trovant, amb els seus propis mitjans, quin és el seu camí cap a l'equitat i l'excel·lència.

Recentment ha aparegut un recull de tots aquells documents relacionats amb la proposta de bases per a la Llei Catalana de l'Educació (recull). Caldrà veure com es van concretant, els diversos aspectes que proposa. Allò que s'albira a l'horitzó, però, és que per anar traçant aquest camí ens caldran marques ens vagin guiant, i fins i tot afiançant, en el seu transcurs.

Per dir-ho de forma entenedora, seria semblant a quant anem d'excursió per la muntanya, resseguint un sender GR o similar. La majoria de vegades aquests senders es troben desdibuixats, de forma que el recorregut es realitza en gran mesura de forma intuïtiva. Només de tant en tant, apareixen unes marques vermelles i blanques indicant per on va el camí, de forma que al mateix temps que indica també certifica que el tram recorregut uns metres enrera, era el correcte, el que havia de ser ...

En el camp educatiu, igual que en el montanyisme, caldrà marques, senyals, fites, ... que ens vagi indicant, en cadascun dels centres, que el camí emprés és el correcte, que no ens estem perdent en el mig de la muntanya, ... doncs aquest paper l'han de jugar els Plans d'Autonomia de Centre, els Plans Estratègics de Centre, els Projectes de Qualitat i Millora ... de forma que més tard o més prompte, tots els centres n'hauran de tenir, ... potser acabi sent fins i tot una necessitat.


Comentaris

anna ha dit…
Us he fet un enllaç al meu bloc parlant sobre la llei d'educació.
Jo també penso que dissenyar projectes serà o és, una necessitat.

Entrades populars d'aquest blog

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!! ...