Passa al contingut principal

Un FODA friki (1/3)


Aquest any el dinar de Nadal ha estat molt especial. Ens hem reunit un grup de companys/es, per dinar i conversar al voltant de l'educació i dels diversos projectes que tenim entre mans i en ment. La reunió l'hem organitzat Marià Cano (Cròniques dels Ports Grisos) i jo mateix, ja que a més de trobar-nos una bona estona i parlar de forma distesa, també hi havia la intenció que ens poguessin oferir de primera mà la seva visió al voltant dels temes relacionats amb les nostres llicències d'estudi, aportant-nos d'aquesta manera una visió més completa i diversificada.

Per tal de realitzar-ho d'una forma prou amena i participativa, vam decidir muntar un joc, per a després dels cafès. Es tractava de realitzar una anàlisi FODA, ( ..... com un DAFO, però començant per les coses més positives: fortaleses, oportunitats, debilitats i amenaces). En un tauler del Senyor dels Anells, hi vam dividir quatre regions (vegeu el mapa ampliat).

Vam repartir als participants 40 banderoles (amb 40 conceptes diferents). La dinàmica del joc consistia en que de forma rotatòria, cadascú havia de situar cadascun dels conceptes (banderoles) que tenia, en la zona del tauler que cregués més apropiada. Al temps que col·locava la banderola, havia d'explicar i argumentar el seu criteri. Una vegada col·locada la banderola, s'extreia una carta d'una baralla espanyola. La baralla representa la incertesa del futur, la manca de control de l'esdevenidor .... i tracta de representar el concepte que allò que ara ens pot semblar una fortalesa, debilitat, etc .... amb el temps pot evolucionar i tornar-se amb una oportunitat o una altra. El contrapunt entre el raonament del participant que col·loca la banderola i allò que diu la carta, és l'excusa per a generar el debat en el grup i l'ocasió d'aportar-hi punts de vista diferents. I si cal, entre tots, decidir ubicar la banderola/concepte en un quadrant més apropiat i/o concensuat.

40 conceptes/banderoles i 40 cartes. Amb aquests paràmetres s'havia pensat en dedicar 1 minut a l'argumentació personal i un minut per al grup, en cada concepte/banderola. En total uns 80 minuts de joc. De forma prèvia, i a mode d'introducció es presenten 8 banderoles màster, que serveixen per situar el context de debat i que no s'ubiquen sobre cap quadrant en concret. Presideixen el joc en una vora. En acabar de col·locar les 40 banderes es preveu una reflexió final.

Per tal de disposar, revisar i copçar la riquesa de les intervencions que es poden produir durant el desenvolupament de la "partida", es decideix enregistrar la sessió amb una càmera de vídeo.

Amb el dinar a punt, la taula parada i el material preparat, arribo al restaurant. Marià arriba pràcticament a la mateixa hora. Repassem les normes de funcionament i la dinàmica del joc que ens hem inventat, tot fent un aperitiu. Sentim al primer company, que ja està pujant per les escales .....

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!! ...