Vés al contingut principal

Avaluació de la comprensió lectora i els canvis d'any

A punt de deixar enrera l'any 2008 i encarar el nou 2009, és quan s'acostuma a fer balanç de l'any que acaba i quan es fan bons propòsits i projeccions per al que s'està a punt de començar. Això sempre m'ha causat una certa incomoditat, més que res per què estic acostumat a funcionar per cursos escolars, i això no quadra ni a la de tres amb el finiquito del desembre i el nou any que s'enceta amb el gener !!

Això a banda, m'agrada també per aquestes dates saber a què es dedicarà el proper any, i de passada revisar en que s'han esmerçat es esforços del any que s'està a punt de deixar. En aquest cas, deixarem enrera l'any 2008 (any internacional dels idiomes, i localment a casa nostra any Rodoreda), per tal de rebre l'any 2009 (any internacional de l'Astronomia, i localment a Catalunya l'any Narcís Monturiol).

L'any 2009, dins l'àmbit educatiu, serà sobretot un any en el que els alumnes de Catalunya realitzaran les proves PISA 2009. Aquesta vegada estan especialment dirigides a l'avaluació de la competència lectora. Precisament el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha publicat recentment un document prou exhaustiu descrivint tot allò que s'hi encabeix dins el concepte i avançant alguns dels aspectes reacionats amb la seva avaluació (Competència lectora: Marc conceptual per a l'avaluació PISA 2009). Així que cal anar preparant/buscant/explorant estratègies que permetin avançar en aquest sentit, per tal de promoure i/o millorar la competència lectora dels nostres alumnes. Hi ha diverses coses que de seguida em salten a la ment, i que segurament poden ajudar o servir com a punt de partida, si més no per tal de fixar alguns punts sòlids d'on arrancar. Algunes d'elles les detallo a continuació:
Cal fer un esment especial al fet que dins la comprensió lectora s'introdueix l'avaluació de la competència lectora digital (ERA, Electronic Reader Assessment). Dins la creixent digitalització de tots els processos educatius, val la pena començar a tenir-ho en compte. Potser per defecte professional, aquest és l'enfocament que més m'atrau, i si més no, almenys en aquesta edició de PISA no estic segur de si tindrà massa repercussio, si que tinc clar que anirà en augment en posteriors edicions.

Per acabar, personament, sóc dels que penso que tots els llibres que passen per les nostres mans deixen una petjada inesborrable, i que en definitiva, podem conèixer com és una persona a través dels llibres que llegeix o que ha llegit. Aquesta és la importància que jo li dóno al llegir.

S O M E L Q U E L L E G I M ! ! !

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…