Passa al contingut principal

Finlàndia està molt ... lluny

Ja fa temps que el programa Singulars, que dirigeix i presenta Jaume Barberà, sobresurt per damunt de la mitjana pel que fa a oferir informacio i convidats de qualitat. Si bé les temàtiques que es tracten són molt diverses, abunden sobre mesura els programes dedicats a parlar de la crisi econòmica. De tant en tant, però, van apareixen temes "diferents" a l'econòmic, que són de tant interés o més que l'econòmic.

Aquest és el cas de la passada setmana, on el convidat va ser Xavier Melgarejo, tot un expert en temes educatius, i en especial en el sistema educatiu finés (o és finlandés?). Més enllà d'evidenciar les diferències que existeixen entre el nostre sistema educatiu i el de Finlàndia (i que es poden reseguir en el vídeo adjunt a la part superior del post), la seva exposició va resultar interessant per que va fer una molt bona aproximació als diversos elements que intervenen en la configuració d'un sistema educatiu, on el pes del sistema socioeconòmic i familiar esdevé tan o més important que les lleis que regeixen el propi sistema.

També es va poder veure amb detall quins són els resultats obtinguts pels dos estat en les proves de competències d'àmbit internacional, aportant alguns elements que poden explicar aquesta diferència, com ara la pròpia cultura de cada estat envers la funció de l'educació o altres dades com la diferència en inversió educativa en cada cas (nosaltres sempre estem al darrera).

I també va ser il•lustrativa l'explicació dels diversos models educatius que la mateixa OCDE va relatar en la seva publicació de 2006 "Think scenarios, rethink education" (http://www.oecd.org/edu/researchandknowledgemanagement/thinkscenariosrethinkeducation.htm). Un programa per a retenir a la memòria.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

LEC i formació docent (buidatge de referències)

La formació docent és una de les variables més importants pel que fa a la qualitat d'un sistema educatiu. Dintre d'aquesta, podem diferenciar entre formació inicial, que corre més a càrrec del sistema universitari que "fabrica" els nous docents, i la formació permanent, que és la que s'encarrega d'anar actualitzant els coneixements i les pràctiques dels docents que ja estan dins del sistema educatiu, exercint com a tals.
La formació permanent té punts de contacte amb els Plans de Formació en Centre, i també guarda relació (si anem estirant del fil) amb la concepció educativa d'un centre (Projecte Educatiu de Centre) i amb l'avaluació d'aquest. Sota aquesta perspectiva he anat fent una lectura de la LEC i els decrets que la despleguen fins ara, assenyalan les referències que em semblaven interessants i que en certa manera estan relacionades: formació docent, projecte educatiu de centre i avaluació docent.
Fonts: http://www.gencat.cat/educacio/lleiedu…

Antoni Zabala: l'aprenentatge per competències.

Aquest post està escrit en directe des del CosmoCaixa. Afortunadament hi ha una xarxa a disposició dels assistents. És una cosa molt d'agrair !!!


Sr. Joaquim Núñez: "... el Departament vol donar suport al canvi metològic que suposo el treball per competències ..." , "... tenim el model que millor resposta pot donar a aquesta necessitat, és el de la pràctica reflexiva, per tant en el proper curs es previsible que s'amplie ..." , "... es veu la necessitat de fer un coneixement compartit comú amb les bones pràctiques dels diferents professionals, juntament amb la formació en centres... "

(A mi a la pràctica reflexiva no em deixen parlar d'aquest tema .... és tabú !!!) Gràcies per donar-me la raó Joaquim !!!

Per donar resposta a la demanda s'ha canviat l'orientació (hi assisteix professorat de totes les matèries !!!) , de sessió de treball a ponència. S'espera que des de la Subdirecció General hi hagi més jornades dirigides a la resta de…