Aprendre programació i jugar amb robots



Encara hi ha bastantes persones que quan mescles el concepte de jugar i aprendre et miren amb una cara estranya. La idea de que s'apren jugant, o que aprendre ha de ser un acte "emocionant" encara està molt lluny de ser acceptada ni tan sols coneguda. Si a més a més hi afegim el tema de la tecnologia digital, el tema encara es fa més difícil.

El cert, però, és que anem cap a un món on TOT i TOTS/ES estarem hiperconnectats i on caldrà disposar d'un mínim de coneixements per a desenvolupar-se amb normalitat. Saber buscar una determinada informació a la xarxa, analitzar-la amb criteri, ser capaç de fer servir un telèfon intel·ligent, saber fer ús de la Smart TV, geocalitzar informacions d'interès, engegar la calefacció de casa, fer ús de la nevera intel·ligent, ... en definitiva, treure'n el màxim profit dels ginys que ens envoltaran envolten, requereix d'una certa alfabetització digital. En aquest cas em vull referir no a utilitzar un ordinador i prou (camp on anem avançant), sino a aprendre les rutines i els llenguatges necessaris per a controlar i utilitzar els ginys del nostre voltant (obvio dir que, evidentment, digitals).

Es tracta d'un aspecte relacionat amb la competència digital del que normalment se'n parla poc. La competència digital està relacionada amb la cerca d'informació a la xarxa, l'ús dels dispositius digitals, l'utilització d'aplicacions amb fins diversos, ..., però també el coneixement de rutines i el llenguatges. Poc a poc aquesta idea està començant a emergir. El diari digital "El Pais" en parlava recentment en el seu article del (07-03-2013) "Aprender a programar como se aprendre a leer". També és força il·lustratiu el TEDxTalk de Mitch Resnick "Let's teach kids to code" (Ensenyem codi als nens):



Fins i tot podem trobar propostes agosarades en que es planteja aprendre programació talment com si fora una segona llengua a l'escola. En lloc d'estudiar anglès i de segona llengua francès o alemany, doncs no; de segona llengua "computerese" (vegeu l'article en qüestió http://theconversation.com/learn-computerese-as-a-second-language-thats-code-for-code-14989).

Aquesta tendència es veu reforçada per la gran quantitat d'opcions que hi ha disponibles en el mercat pel que fa a joguines robòtiques. En podem veure un exemple a la web de Robòtica Educativa (http://www.roboticaeducativa.com). També són webs de referència les de Raspberry Pi, i la d'Arduino. Tot un món de possibilitats del que caldrà estar ben atent. Jugar i aprendre no han estat mai barallats, i ara, menys !!



Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons