Passa al contingut principal

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21


S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.

Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb els seus propis mitjans i havent-se dautoformar la majoria de vegades.

I de sobte sorgeix el Projecte escolanova21, impulsat per la Fundació Bofill, UNESCO.cat, eduCaixa i la UOC, amb el vist-i-plau del Departament d'Ensenyament. El projecte té el mèrit d'ajuntar tots aquests agents innovadors per tal de construir una xarxa de centres de referència en metodologies actives i fer de taca d'oli a tot el sistema. L'objectiu és fer el camí més fàcil als centres que vulguin emprendre la revolució metodològica, tantes vegades escoltada i explicada en incomptables xerrades, lectures, experiències,... No crec que els faltin centres que de forma voluntària (i amb molta il·lusió) es vulguin sumar a la iniciativa, ans al contrari. Els docents sabem que cal actualitzar el sistema i les metodologies emprades, tenim evidències, moltes, que ens assenyalen el camí a seguir, i ara tenim al davant un projecte engrescador bastit amb una xarxa de centres avançats per ensenyar i guiar a aquells que els vulguin seguir. 

Més que un bri d'aire fresc em fa la sensació que és un huracà. O com ells mateixos diuen, un primer front d'ona per a impulsar el canvi. Ara cal esperar a veure quina és la resposta dels centres i començar a teixir la xarxa en els seus estadis inicials. Sortirà bé!! Sabeu per què? Perquè ja tenim centres que ho han fet, i qui tingui el convenciment suficient per tirar-ho endavant, ara, disposarà d'un sistema ben organitzat que l'ajudarà a fer-ho!!


Podeu llegir més articles meus aquí (a Llunà-TIC)


Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-N comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Adaptant-nos a la xarxa

A El Pais, he trobat un article particularment interessant que parla sobre la responsabilitats legals que es pot derivar a partir dels comentaris depositats en un lloc web. Un problema gens trivial, ja que en ser la web cada vegada més dinàmica i interactiva, el seu ús creix sense parar.

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta

UMPC

Ultra Mobile Personal Computer ( veure Wikipedia ), aquest és el significat que s'amaga darrera d'aquestes sigles. Llegint el blog Gabinete de Informatica ( http://gabinetedeinformatica.net/wp15 ) he trobat aquest vídeo on es mostra què i com pot ser el futur proper quan aquests dispositius siguin d'ús general. Certament, a hores d'ara, molts entenem que el futur passa per introduir de forma decidida tota la potència que ens aporten les eines TIC a l'educació. Ha de ser així, o no serà. Tal vegada, l'aspecte clau vindrà donat d eles mateixes famílies. Encara està molt llunyà els dies en que imaginem a un alumne que assisteixi amb un PC a classe. Suposo que en ambients universitaris aquest fet ja es deu donar en major o menor grau, encara que sigui de forma anecdòtica. En un centre de secundària, ara, això es veu molt i molt lluny, per diversos motius, entre ells pel cost que suposa el PC, perquè encara no és una eina que es consideri indispensable, i perque els