Vés al contingut principal

SITES 2006 i valoracions relacionades


Ja fa uns dies, en concret el 20 d'octubre (.... com passa el temps !!), vaig tenir l'oportunitat de descobrir els Seminaris d'Avaluació Educativa que cada any organitza el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Bé, no només descobrir-los, també d'assistir-hi, al 5è, que es va dedicar a la presentació, a casa nostra, de l'estudi SITES 2006 (Second Information Technology in Education Study), en el que Catalunya també hi va participar com a part de la mostra d'estudi.

No crec que tingui massa sentit fer-ne un resum, i més quan a la xarxa s'hi poden trobar diverses referències, la majoria d'elles oferides per les pròpies institucions participants:
Voldria acabar aquesta referència fent dos reflexions amb veu alta, una de freda i una altra de calenta:
  • [La calenta]: Per una part, la descoberta (pot ser pensareu que amb un pèl de retard, per la meva part) del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i de la feina que allí s'hi està fent. Justament l'article anterior també feia referència a un informe elaborat pel mateix ens al voltant de la Comprensió Lectora, que no té desperdici, en concret per la part que a mi m'interessa: la comprenssió lectora digital. Conec personalment alguns dels components del Consell, i haig de dir que la seva capacitat de treball i el valor de les seves aportacions i feina feta, estan fora de qualsevol dubte, i a la vista està veient la feina que s'està desenvolupant. Així, que encara que un poc tard, ha estat una gran descoberta personal, i un lloc que sovint visito per fer seguiment de les darreres novetats.
  • [La freda]: Per l'altra banda, com a valoració personal, tot i que coincideix amb la d'altres companys en que de manera més o menys informal hem creuat converses, punts de vista i sensacions, estem començant a tenir diversos inputs en forma d'informes al voltant dels mals que adoleixen els nostres sistemes educatius, en especial en l'àmbit de l'ús de les TIC (que és el que a mi personalment m'interessa). Sense anar més lluny i per citar al dos més destacat, l'informe PIC-L'escola a la societat xarxa: Internet a l'educació primària i secundària, assenyala com a una de les conclusions més importants que l'us que en fan tant els alumnes com els professors d'internet en els contextos de centre i en el context familiar, no són els mateixos. De fet l'ús és molt més important en les propies llars que en els centres educatius. De l'informe SITES 2006, la principal aportació (si més no, la que a mi em queda, passats uns dies), és que el grau d'implantació de les TIC en els processos d'ensenyament-aprenentatge d'un centre educatiu, depen fonamentalment de la visió i posició que en tingui l'equip directiu al respecte. Potser si que són necessaris aquesta mena d'estudis per confirmar les "sensacions" que molts ja tenim des de fa temps, però crec que una vegada ja està conegut i estudiada la base del problema i en que consisteix aquest, cal aventurar-se també en l'elaboració de guies, orientacions, plans, projectes, estudis, pilotatges, ajudes, ... que aportin un poc de llum cap avant, cap al camí que tots plegats haurem de traçar, si o si, ... i ja posats, millor si el fem acompanyats i amb guies sòlides que no fer-ho a les palpentes.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…