Passa al contingut principal

SITES 2006 i valoracions relacionades


Ja fa uns dies, en concret el 20 d'octubre (.... com passa el temps !!), vaig tenir l'oportunitat de descobrir els Seminaris d'Avaluació Educativa que cada any organitza el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Bé, no només descobrir-los, també d'assistir-hi, al 5è, que es va dedicar a la presentació, a casa nostra, de l'estudi SITES 2006 (Second Information Technology in Education Study), en el que Catalunya també hi va participar com a part de la mostra d'estudi.

No crec que tingui massa sentit fer-ne un resum, i més quan a la xarxa s'hi poden trobar diverses referències, la majoria d'elles oferides per les pròpies institucions participants:
Voldria acabar aquesta referència fent dos reflexions amb veu alta, una de freda i una altra de calenta:
  • [La calenta]: Per una part, la descoberta (pot ser pensareu que amb un pèl de retard, per la meva part) del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i de la feina que allí s'hi està fent. Justament l'article anterior també feia referència a un informe elaborat pel mateix ens al voltant de la Comprensió Lectora, que no té desperdici, en concret per la part que a mi m'interessa: la comprenssió lectora digital. Conec personalment alguns dels components del Consell, i haig de dir que la seva capacitat de treball i el valor de les seves aportacions i feina feta, estan fora de qualsevol dubte, i a la vista està veient la feina que s'està desenvolupant. Així, que encara que un poc tard, ha estat una gran descoberta personal, i un lloc que sovint visito per fer seguiment de les darreres novetats.
  • [La freda]: Per l'altra banda, com a valoració personal, tot i que coincideix amb la d'altres companys en que de manera més o menys informal hem creuat converses, punts de vista i sensacions, estem començant a tenir diversos inputs en forma d'informes al voltant dels mals que adoleixen els nostres sistemes educatius, en especial en l'àmbit de l'ús de les TIC (que és el que a mi personalment m'interessa). Sense anar més lluny i per citar al dos més destacat, l'informe PIC-L'escola a la societat xarxa: Internet a l'educació primària i secundària, assenyala com a una de les conclusions més importants que l'us que en fan tant els alumnes com els professors d'internet en els contextos de centre i en el context familiar, no són els mateixos. De fet l'ús és molt més important en les propies llars que en els centres educatius. De l'informe SITES 2006, la principal aportació (si més no, la que a mi em queda, passats uns dies), és que el grau d'implantació de les TIC en els processos d'ensenyament-aprenentatge d'un centre educatiu, depen fonamentalment de la visió i posició que en tingui l'equip directiu al respecte. Potser si que són necessaris aquesta mena d'estudis per confirmar les "sensacions" que molts ja tenim des de fa temps, però crec que una vegada ja està conegut i estudiada la base del problema i en que consisteix aquest, cal aventurar-se també en l'elaboració de guies, orientacions, plans, projectes, estudis, pilotatges, ajudes, ... que aportin un poc de llum cap avant, cap al camí que tots plegats haurem de traçar, si o si, ... i ja posats, millor si el fem acompanyats i amb guies sòlides que no fer-ho a les palpentes.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària. Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. ...