Ves al contingut principal

Manuals sobre privacitat a Internet per a joves

Justament en l'article anterior vaig estar fent referència a la necessitat que els ens o organitzacions que es troben en les atalaies superiors i que per tant tenen una perspectiva més àmplia de la societat i els processos que en ells s'hi desenvolupen, a més de fer detecció dels problemes emergents i dels que ja puguin estar ben arraigats en el nostre dia a dia (lo qual considero molt important de conèixer), facin propostes de canvi i millora, per mirar de paliar-los o reconduir-los (i això ja succeeix menys, segurament per què és molt difícil allargar el braç i assenyalar amb el dit cap a on anar).

Davant aquest visió personal, tenia espectatives molt altes en la jornada de presentació dels "Manuals sobre privacitat a Internet per a joves" que aquesta setmana s'ha realitzat al CosmoCaixa (lloc que no deixa de meravellar-me cada cop que hi vaig). L'Agència Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), la Comissió de Llibertats i Informàtica (CLI) i el Departament d'Educació han presentat tres nous manuals pràctics dirigits a menors amb la finalitat de conscienciar-los de les amenaces a la intimitat i a la privacitat que representa la publicació de les seves dades personals a Internet, com també proporcionar-los recomanacions pràctiques per evitar situacions de risc i fer un bon ús de les tecnologies d'informació.

En el següent enllaç podreu veure la notícia relacionada, i també accedir als tres manuals en format PDF. En una fase posterior està previst fer-ne difusió als centres educatius.

Qui més qui menys, som conscients que els nostres nens i nenes han d'anar amb compte a l'hora de fer ús de les TIC, pels diversos components de perill que, com qualsevol altra cosa, porten implícits. Però el fet que hi hagi una referència, amb cara i ulls que doni un seguit de pautes i orientacions que dotant de solidesa a les purament lògiques que cadascú de nosaltres mirem de seguir i fer seguir (amb més o menys dubtes d'equivocar-nos), és molt d'agrair.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…