Passa al contingut principal

Manuals sobre privacitat a Internet per a joves

Justament en l'article anterior vaig estar fent referència a la necessitat que els ens o organitzacions que es troben en les atalaies superiors i que per tant tenen una perspectiva més àmplia de la societat i els processos que en ells s'hi desenvolupen, a més de fer detecció dels problemes emergents i dels que ja puguin estar ben arraigats en el nostre dia a dia (lo qual considero molt important de conèixer), facin propostes de canvi i millora, per mirar de paliar-los o reconduir-los (i això ja succeeix menys, segurament per què és molt difícil allargar el braç i assenyalar amb el dit cap a on anar).

Davant aquest visió personal, tenia espectatives molt altes en la jornada de presentació dels "Manuals sobre privacitat a Internet per a joves" que aquesta setmana s'ha realitzat al CosmoCaixa (lloc que no deixa de meravellar-me cada cop que hi vaig). L'Agència Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), la Comissió de Llibertats i Informàtica (CLI) i el Departament d'Educació han presentat tres nous manuals pràctics dirigits a menors amb la finalitat de conscienciar-los de les amenaces a la intimitat i a la privacitat que representa la publicació de les seves dades personals a Internet, com també proporcionar-los recomanacions pràctiques per evitar situacions de risc i fer un bon ús de les tecnologies d'informació.

En el següent enllaç podreu veure la notícia relacionada, i també accedir als tres manuals en format PDF. En una fase posterior està previst fer-ne difusió als centres educatius.

Qui més qui menys, som conscients que els nostres nens i nenes han d'anar amb compte a l'hora de fer ús de les TIC, pels diversos components de perill que, com qualsevol altra cosa, porten implícits. Però el fet que hi hagi una referència, amb cara i ulls que doni un seguit de pautes i orientacions que dotant de solidesa a les purament lògiques que cadascú de nosaltres mirem de seguir i fer seguir (amb més o menys dubtes d'equivocar-nos), és molt d'agrair.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària. Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. ...