Vés al contingut principal

Algunes orientacions per a un bon acompanyament

El passat divendres vaig tenir ocasió d'assistir a la Jornada de la ACP de CRP's, que es celebra anualment. Va ser la primera vegada que hi vaig poder anar, i el cert és que després de la intensa i extensa setmana anterior que vaig passar al CitiLab, va ser un bon punt de trobada amb alguns companys fets pocs dies abans i també un bon aforament de debat respecte al que són els dos projectes més importants, ara per ara, del Departament d'Educació.

El matí es va fer curt, i això bé a dir que el programa va ser encertat i ajustat al que demanen els temps que corren. En el pla personal vaig realitzar la descoberta de Carles Parellada, que va ser l'encarregat de realitzar la conferència central "La funció de l'assessorament dels CRP des d'una perspectiva sistèmica". Segurament per una certa cerca personal interior que vinc fent d'un temps ença, però també per una certa consciència de la importància que té la comunicació i els sentiments de les persones en tot allò que fem, i també per tot allò que ens porta el projecte EduCat1x1 (amb moltes oportunitats, dubtes, pors i incerteses), a mesura que l'exposició del Carles va anar avançant, em vaig anar adonant que allí es trobaven algunes de les idees que personalment havia anat cercant, tot i que fins al moment, de manera discontínua.

La seva conferència va ser molt encertada i fonamentalment va anar enumerant tot un seguit de característiques que, al seu parer, caldria tenir en compte en vistes a realitzar un bon procés d'acompanyament. Tot i que aquestes idees són perfectament aplicables a l'acompanyament que els membres dels Serveis Educatius haurem de fer en relació al Projecte Educat1x1, també es poden aplicar a qualsevol dels processos de formació que es puguin realitzar. Penso que són un seguit d'indicacions que tots els formadors hauríem de tenir interioritzades, i que tot i que algunes les hem anat descobrint amb el temps, en general, no hem tingut accés a una formació d'aquest estil, i que a hores d'ara em sembla que és de vital importància.

Amb les idees principals que van sortir, i amb algun petit apunt afegit, de caire més personal, vaig elaborar un mapa conceptual per tal de tenir-ho tot juntet, a un cop d'ull. Us l'adjunto tot seguit per si us resulta d'utilitat:


De manera anecdòtica l'hem anomenat Model E-S-C-O-L-A !!


Creative Commons License

Comentaris

mcano@xtec.cat ha dit…
Hola Artur,

gràcies per compartir l'esforç de síntesi i conceptualització que representa aquest mapa conceptual i l'anterior. Estic convençut que s'hi poden llegir més coses entre línies de les que realment hi ha reflectides no creus?

Salutacions cordials,

marià ;-)
Manel de la Fuente ha dit…
Caram Artur
quin resum tan ben fet i presentat.
Moltes gràcies en nom de tota l'ACPdeCRP

Manel de la Fuente
violinista ha dit…
Benvolgut Artur,
Ahir vaig veure el teu mapa conceptual, que em va agradar molt: organitzat i clar.
Avui llegeixo les teves opinions de la Jornada, i les comparteixo.
L'aportació d'en Carles Parellada va ser molt encertada i va generar unes sinergies positives de les persones cerreperes assistents.
A part de la visió que com a professionals ens aporta, déu-n´hi-dó la càrrega de profunditat i ajut que pot aportar la pràctica sistèmica en l'entorn personal i familiar.
També dir-te que com tu, sempre m'ha preocupat el tema de la comunicació interpersonal.
Gràcies,
Enric Badal i Valls

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…