Vés al contingut principal

Balanç-Resum de la formació EduCat1x1 a Serveis Educatius

És molt probable que si sou docents i a més a més teniu les orelles parades al que es mou a la xarxa, esteu ja al cas de la formació que va tenir lloc entre el 11 i el 15 de gener en relació al Projecte Educat1x1 (que és com s'ha anomenat a Catalunya el proyecto Escuela 2.0). A més dels apunts que vaig intentar agafar, vam ser diversos els companys que retransmetiem en directe els aspectes més importants (Twitter - #formacio1x1).

La imatge de dalt és il·lustrativa de com va anar la cosa (podeu veure'n més aquí), més encaminada al treball personal i de grup que no pas a parar l'orella únicament i passivament. Els participants van ser professionals dels Serveis Educatius que d'ara endavant tenen/im la funció d'acompanyar als centres participants del projecte de manera directa i immediata. És de preveure que després d'aquest primer grup de formació, en vingui algun altre més, donat que per poder atendre a la totalitat de centres educatius seran necessaris recursos humans amb nombre suficient.

El contingut de la formació el vaig trobar força equibrat i complet. Intens i extens. A més cal atribuir-li el mèrit de ser la primera acció que es realitza d'aquesta naturalesa a tot l'Estat, en relació al Proyecto Escuela 2.0, clar. Es van tractar temes com ara: el centre digital, l'aula digital, recursos educatius digitals, pissarres digitals, eines web 2.0, creació d'unitats didàctiques des del punt de vista competencial, treball col·laboratiu, espais EVEA (com ara Moodle), el Pla TAC de centre, models d'acompanyament a centres, gestió del canvi, ... una gran quantitat de idees i conceptes, que tot i que algunes d'elles no em resultaven noves del tot (això ja es per deformació professional), sí que és cert que el fet de veure-les totes sota una mateixa proposta formativa, li va donar un caire de globalitat, sistèmic, molt difícil de copsar en formacions més curtes, d'hores.

Els formadors escollits van ser de primera línia en tots els casos, i es va evidenciar l'enfocament didàctic de les activitats que proposaven en les seves intervencions, mirant d'allunyar-se en tots els casos del plantejament expositiu. Durant una setmana de formació hi caben moltes coses, tal i com va ser el cas, però òbviament no hi cap tot. Així, vaig notar algun tema que va sortir de manera molt lateral i quasi anecdòtica: criteris a tenir en compte en la protecció de dades, gestió de les emocions, disposició física de l'aula, eines per a generar recursos, construcció de la identitat digital personal (rebre, produir, difondre, organitzar, .... la informació digitalment), com afrontar l'avaluació (sistema de rúbriques?), el portafoli personal, net-iqueta, ... en fi, segur que ompliríem una segona setmana de formació ... o més. Poc a poc anirem fem camí. N'estic segur !!

Dia rera dia sortíem al final de la tarda amb el cap ple de idees, d'elements de reflexió, de motius per a fer petar la xerrada (ara de manera més informal, tot prenent un aperitiu). Per aquest motiu, per tal de tenir-ho tot al davant (o si més no, allò que m'ha semblat més interessant) he realitzat un mapa conceptual que reculli el contingut (resumit) de la setmana.


Per altra banda, comentar que, el Projecte EduCat1x1, té com a principals espais web de referència la wiki a http://imae.wikispaces.com/Projecte+1x1 on s'hi troba tota la informació relacionada, i la xarxa social que acull al professorat participant http://educat1x1.ning.com/, i s'articula sota el concepte d'innovació oberta.

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Comentaris

Boris Mir ha dit…
Gràcies, Artur per les teves reflexions. I per la teva síntesi.
Una setmana sencera de formació és un repte des de molts punts de vista: esperem que tot plegat arribi als docents i alumnes dels centres. Els Serveis Educatius tenen una gran tasca i una gran responsabilitat. A veure si ens en sortim!

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…