Ves al contingut principal

Balanç-Resum de la formació EduCat1x1 a Serveis Educatius

És molt probable que si sou docents i a més a més teniu les orelles parades al que es mou a la xarxa, esteu ja al cas de la formació que va tenir lloc entre el 11 i el 15 de gener en relació al Projecte Educat1x1 (que és com s'ha anomenat a Catalunya el proyecto Escuela 2.0). A més dels apunts que vaig intentar agafar, vam ser diversos els companys que retransmetiem en directe els aspectes més importants (Twitter - #formacio1x1).

La imatge de dalt és il·lustrativa de com va anar la cosa (podeu veure'n més aquí), més encaminada al treball personal i de grup que no pas a parar l'orella únicament i passivament. Els participants van ser professionals dels Serveis Educatius que d'ara endavant tenen/im la funció d'acompanyar als centres participants del projecte de manera directa i immediata. És de preveure que després d'aquest primer grup de formació, en vingui algun altre més, donat que per poder atendre a la totalitat de centres educatius seran necessaris recursos humans amb nombre suficient.

El contingut de la formació el vaig trobar força equibrat i complet. Intens i extens. A més cal atribuir-li el mèrit de ser la primera acció que es realitza d'aquesta naturalesa a tot l'Estat, en relació al Proyecto Escuela 2.0, clar. Es van tractar temes com ara: el centre digital, l'aula digital, recursos educatius digitals, pissarres digitals, eines web 2.0, creació d'unitats didàctiques des del punt de vista competencial, treball col·laboratiu, espais EVEA (com ara Moodle), el Pla TAC de centre, models d'acompanyament a centres, gestió del canvi, ... una gran quantitat de idees i conceptes, que tot i que algunes d'elles no em resultaven noves del tot (això ja es per deformació professional), sí que és cert que el fet de veure-les totes sota una mateixa proposta formativa, li va donar un caire de globalitat, sistèmic, molt difícil de copsar en formacions més curtes, d'hores.

Els formadors escollits van ser de primera línia en tots els casos, i es va evidenciar l'enfocament didàctic de les activitats que proposaven en les seves intervencions, mirant d'allunyar-se en tots els casos del plantejament expositiu. Durant una setmana de formació hi caben moltes coses, tal i com va ser el cas, però òbviament no hi cap tot. Així, vaig notar algun tema que va sortir de manera molt lateral i quasi anecdòtica: criteris a tenir en compte en la protecció de dades, gestió de les emocions, disposició física de l'aula, eines per a generar recursos, construcció de la identitat digital personal (rebre, produir, difondre, organitzar, .... la informació digitalment), com afrontar l'avaluació (sistema de rúbriques?), el portafoli personal, net-iqueta, ... en fi, segur que ompliríem una segona setmana de formació ... o més. Poc a poc anirem fem camí. N'estic segur !!

Dia rera dia sortíem al final de la tarda amb el cap ple de idees, d'elements de reflexió, de motius per a fer petar la xerrada (ara de manera més informal, tot prenent un aperitiu). Per aquest motiu, per tal de tenir-ho tot al davant (o si més no, allò que m'ha semblat més interessant) he realitzat un mapa conceptual que reculli el contingut (resumit) de la setmana.


Per altra banda, comentar que, el Projecte EduCat1x1, té com a principals espais web de referència la wiki a http://imae.wikispaces.com/Projecte+1x1 on s'hi troba tota la informació relacionada, i la xarxa social que acull al professorat participant http://educat1x1.ning.com/, i s'articula sota el concepte d'innovació oberta.

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Comentaris

Boris Mir ha dit…
Gràcies, Artur per les teves reflexions. I per la teva síntesi.
Una setmana sencera de formació és un repte des de molts punts de vista: esperem que tot plegat arribi als docents i alumnes dels centres. Els Serveis Educatius tenen una gran tasca i una gran responsabilitat. A veure si ens en sortim!

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…