Ves al contingut principal

IV Jornada de Física i Química a l'IEC

El dia 21 de novembre de 2007 vaig tenir l'ocasió d'assistir a la IV Jornada de Física i Química a l'IEC. Deixo aquí un enllaç al programa .

Haig de dir que em va agradar força, tant des del punt de vista organitzatiu com dels continguts que s'hi van tractar, per la qual cosa vull felicitar a totes les persones encarregades de la seva organització, tot i demanant que en properes ocasions es mantingui aquest nivell. També és molt possible, que donada la meva situació indagatòria al voltant dels nous currículums i demés, el fet de coincidir amb temàtica em resultes més motivador.

La Jornada va començar amb la presentació/obertura de la mateixa realitzada pels representants de les institucions organitzadores de la mateixa: Societat Catalana de Física, Societat Catalana de Química, Associació de Professors de Física i Química de Catalunya, i Direcció General d'Educació Bàsica i Batxillerat.

Image
Les diferents ponències que hi van haver i els continguts que s'hi van tractar, els encabeixo dins de tres eixos:
  • relacions universitat-secundària: dins d'aquest apartat es trobaria la ponència realitzada per la Dra. Roser Pintó i la Dra. Montserrat Tortosa, ambdues de la UAB, que van estar explicant les diverses iniciatives que es porten a terme des del grup de recerca CRECIM . Fa poques setmanes que vaig descobrir aquest grup i em va semblar molt interessant la feina porta a terme. El Dr. Miquel Solà (UdG) va presentar el projecte LaQuimica.net i totes les activitats que s'hi relacionen. També, el Dr. Xavier Jaén (UPC) i Octavi Casellas, ens van presentar la recentment creada revista de Recursos de Física . El Dr. Josep Antoni Grífols (UAB) ens va fer un recorregut per les diverses edicions de l'activitat Dissabtes de la Física , i Gemma Fonrodona (UB) ens va explicar les diverses activitats que realitza el grup QISU relacionades amb els centres de secundària.
  • relacionat amb la pràctica reflexiva: vull destacar la xerrada de la Sra Montserrat Cabello (CDECT ) al voltant de l'ensenyament de les ciències des d'una visió actualitzada. La seva conferència va resultar molt interessant sobretot per que va apuntar molt cap a aquest camí indagatiu i de renovació metodològica de la tasca docent que a mi, en aquests moment, tant m'interessa. En particular el tema de les eines d'autorregulació dels aprenentatges. També em va resultar enriquidora la seva exposició al voltant dels grups de pràctica reflexiva vinculats al CDECT.
  • relacionat amb els currículums de Física i Química: tot i que durant les diverses ponències va anar sortint com a tema colateral el currículum de les ciències experimentals, va ser en la ponència del Sr. Julián Oro (CDECT ) i del Sr. Aureli Caamaño (CDECT ) on es va tractar de forma concreta i extensa. La seva exposició va tractar (i quasi bé ... presentar) els nous currículums per a les matèries de Física i Química de Batxillerat. Tot i que han de passar una fase de revisió i aprovació (i per tant poder patir modificacions), la idea bàsica que em vaig emportar és que el fet que el Departament hagi assignat aquesta tasca d'elaboració curricular al CDECT (i per tant a persones molt vinculades amb la tasca diària d'ensenyar) pot ser una molt bona estratègia per proposar un currículum coherent, possible de realitzar i compensat. La primera impressió és molt bona. També van fer públic que s'està treballant amb el supòsit d'una assignació horària de 4 hores/setmana per a Física i de 4 hores/setmana per a Química. Bones notícies !!!
Image

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…

UMPC

Ultra Mobile Personal Computer (veure Wikipedia), aquest és el significat que s'amaga darrera d'aquestes sigles. Llegint el blog Gabinete de Informatica (http://gabinetedeinformatica.net/wp15) he trobat aquest vídeo on es mostra què i com pot ser el futur proper quan aquests dispositius siguin d'ús general.

Certament, a hores d'ara, molts entenem que el futur passa per introduir de forma decidida tota la potència que ens aporten les eines TIC a l'educació. Ha de ser així, o no serà. Tal vegada, l'aspecte clau vindrà donat d eles mateixes famílies. Encara està molt llunyà els dies en que imaginem a un alumne que assisteixi amb un PC a classe. Suposo que en ambients universitaris aquest fet ja es deu donar en major o menor grau, encara que sigui de forma anecdòtica. En un centre de secundària, ara, això es veu molt i molt lluny, per diversos motius, entre ells pel cost que suposa el PC, perquè encara no és una eina que es consideri indispensable, i perque els pare…