Passa al contingut principal

IV Jornada de Física i Química a l'IEC

El dia 21 de novembre de 2007 vaig tenir l'ocasió d'assistir a la IV Jornada de Física i Química a l'IEC. Deixo aquí un enllaç al programa .

Haig de dir que em va agradar força, tant des del punt de vista organitzatiu com dels continguts que s'hi van tractar, per la qual cosa vull felicitar a totes les persones encarregades de la seva organització, tot i demanant que en properes ocasions es mantingui aquest nivell. També és molt possible, que donada la meva situació indagatòria al voltant dels nous currículums i demés, el fet de coincidir amb temàtica em resultes més motivador.

La Jornada va començar amb la presentació/obertura de la mateixa realitzada pels representants de les institucions organitzadores de la mateixa: Societat Catalana de Física, Societat Catalana de Química, Associació de Professors de Física i Química de Catalunya, i Direcció General d'Educació Bàsica i Batxillerat.

Image
Les diferents ponències que hi van haver i els continguts que s'hi van tractar, els encabeixo dins de tres eixos:
  • relacions universitat-secundària: dins d'aquest apartat es trobaria la ponència realitzada per la Dra. Roser Pintó i la Dra. Montserrat Tortosa, ambdues de la UAB, que van estar explicant les diverses iniciatives que es porten a terme des del grup de recerca CRECIM . Fa poques setmanes que vaig descobrir aquest grup i em va semblar molt interessant la feina porta a terme. El Dr. Miquel Solà (UdG) va presentar el projecte LaQuimica.net i totes les activitats que s'hi relacionen. També, el Dr. Xavier Jaén (UPC) i Octavi Casellas, ens van presentar la recentment creada revista de Recursos de Física . El Dr. Josep Antoni Grífols (UAB) ens va fer un recorregut per les diverses edicions de l'activitat Dissabtes de la Física , i Gemma Fonrodona (UB) ens va explicar les diverses activitats que realitza el grup QISU relacionades amb els centres de secundària.
  • relacionat amb la pràctica reflexiva: vull destacar la xerrada de la Sra Montserrat Cabello (CDECT ) al voltant de l'ensenyament de les ciències des d'una visió actualitzada. La seva conferència va resultar molt interessant sobretot per que va apuntar molt cap a aquest camí indagatiu i de renovació metodològica de la tasca docent que a mi, en aquests moment, tant m'interessa. En particular el tema de les eines d'autorregulació dels aprenentatges. També em va resultar enriquidora la seva exposició al voltant dels grups de pràctica reflexiva vinculats al CDECT.
  • relacionat amb els currículums de Física i Química: tot i que durant les diverses ponències va anar sortint com a tema colateral el currículum de les ciències experimentals, va ser en la ponència del Sr. Julián Oro (CDECT ) i del Sr. Aureli Caamaño (CDECT ) on es va tractar de forma concreta i extensa. La seva exposició va tractar (i quasi bé ... presentar) els nous currículums per a les matèries de Física i Química de Batxillerat. Tot i que han de passar una fase de revisió i aprovació (i per tant poder patir modificacions), la idea bàsica que em vaig emportar és que el fet que el Departament hagi assignat aquesta tasca d'elaboració curricular al CDECT (i per tant a persones molt vinculades amb la tasca diària d'ensenyar) pot ser una molt bona estratègia per proposar un currículum coherent, possible de realitzar i compensat. La primera impressió és molt bona. També van fer públic que s'està treballant amb el supòsit d'una assignació horària de 4 hores/setmana per a Física i de 4 hores/setmana per a Química. Bones notícies !!!
Image

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària. Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. ...