Ves al contingut principal

Visió perifèrica ... o visió central

Mireu aquesta imatge amb atenció. Podeu observar com es mou?


De tots/es és sabut que hi ha diversos efectes visuals que de vegades ens fan percebre la realitat de forma lleugerament diferent ... A mi m'agrada molt aquest exemple que ve a continuació, on es mostra la diferència entre la visió perifèrica i la visió central:

Instruccions:

1) Mirar fixament el punt central. Amb la visió perifèrica veurem l'anell blau.

2) Podem observar, poc a poc, que l'anell va desapareixent. Tat aviat com desviem la vista del punt central, torna a reapareixer.

Aquesta setmana començaré a mirar què s'està coent dins la meva especialitat docent (Física i Química) en relació als continguts que marca la LOE i les noves tendències educatives que entre tots anem impulsant. Vull saber què és lo què es diu per diversos motius:

  • per a la llicència d'estudis, que ha de tenir un caràcter integrador i multidisciplinar, quin pot ser el millor punt de sortida que la meva pròpia especialitat?
  • com a preparació i renovació personal de cara al proper curs, on, d'una vegada tindré plaça definitiva de la meva especialitat ... espero que acabi així la incertesa que representa no saber quina matèria et toca donar, any rera any, ...
  • això coincideix amb l'arribada de la LOE i el treball per competències.
Ara, i en un futur, penso que estaré molt vinculat als aspectes educatius que se'n deriven dels usos de les diverses eines TIC que disposem. És un camp que m'encanta (actualment, és la meva visió central ?¿? ... no ho sé del cert, ... segurament); però ara, justament ara (no és casual, ja us he justificat més amunt el motiu) vull asomar-me als foros relacionats amb la meva matèria. Vull recuperar aquesta visió (... visió perifèrica¿?¿) ... per arribar a un punt on no es distingis entre visió central i perifèrica, i només parlés de visió .... la meva visió.

Si no hi ha cap imprevist aquesta setmana podré redescobrir el meu cercle blau a IV Jornada de Física i Química organitzada per la Societat Catalana de Química, el proper dimecres 21, i a les I Jornades sobre els Nous Currículums d’Educació Primària i Secundària Obligatòria a Catalunya (Tarragona) , el proper dissabte 24. Espero que tingui més oportunitats d'anar avançant per aquest camí.

I .... una qüestió .... això compta per a la Pràctica Reflexiva ¿? ... Deixo aquí la pregunta ... no m'atreveixo a plantejar-ho al grup .... no sigui que la resposta sigui ..... NO .

Comentaris

mcano@xtec.cat ha dit…
Hola Artur,

m'ha agradat molt la imatge que has posat per il·lustrar la idea de visió perifèrica versus visió central.

No sé si sabies que el concepte de visió perifèrica és molt important en l'àmbit del pensament estratègic. Per exemple en escacs resulta essencial desenvolupar la capacitat de visió perifèrica del joc per tal de saber en tot moment què passa més enllà del cor de la batalla i que poden aportar les peces situades en posicions perifèriques a la lluita. El coneixement de l'entorn és cabdal.

Però això s'ha de fer de forma equilibrada ja que a la vegada és igualment important saber focalitzar correctament els objectius centrals per no dispersar excessius recursos ni atenció als problemes de la perifèria. Hi ha vegades en què cal oblidar tota la resta de peces del tauler per "veure" només aquelles posicions en què t'hi jugues la partida.

Jo penso que ambdues visions son complementaries i son dues cares d'una mateixa moneda. Quan dues realitats tenen un nivell de complementarietat tan profund a mi m'agrada pensar-les en termes de l'analogia ona-corpuscle de la física quàntica. La partícula és la visió central i l'ona és la visió perifèrica.

En fi no me facis massa cas, ja saps que la combinació dual físic-escaquista resulta criminal....jejeje

Salutacions cordials,

marià :-)
mcano@xtec.cat ha dit…
Hola sóc jo altre cop,

abans m'he quedat amb ganes de dir més coses per acabar de completar el comentari i pq el tema m'agrada.

La visió central i la visió perifèrica són dos conceptes estratègics que diguem prenen forma a l'espai (vinculats a la idea de distància geomètrica, o sigue a la proximitat i llunyania en l'espai). Podriem extrapolar-ho a qualsevol tipus d'"espai" sempre que siguem capaços de definir una mètrica d'aquest espai.(En els d'escacs aquesta mètrica ve donada pel propi tauler i el nombre moviments que cal fer assolir amb una peça una determinada casella)

Per exemple si volem aplicar-ho a les relacions socials entre persones. El punts geomètrics d'aquest espai serien les persones, i la "distància" entre dos punts podria definir-se com el nombre de relacions de confiança directa entre una persona i una altra. M'explico: jo estaria a distància 0 de mi mateix (òbviament), a distància 1 de tu Artur (pq te conec personalment), a distància 2 de algú que tú coneixes personalment però jo no, a distància 3 d'algú que jo no conec personalment però que coneix algú que tú coneixes, etc...s'enten, oi?

Així, en el context anterior, la visió central podria estar formada per la focalització social en aquell tipus de relacions a distància <=1 (el cercle de confiança), mentres que hi hauria tot un conjunt de visions perifèriques concèntriques a distàncies majors que 1.

Però a més de les visions a l'espai existeix una equivalència conceptual en el temps. En escacs en diem: la visió inmediata i la visió mediata. La visió inmediata té a veure amb la capacitat de visualització dels esdeveniments a curt termini i les seves conseqüències. La visió mediata per contra es refereix a la visualització dels esdeveniments a mig i llarg termini.

Totes dues visions són complementaries ja que les accions que s'han de desenvolupar, per fer realitat una previsió a llarg termini, sempre tindran lloc a curt termini i per tant hauran de fer-se en base a les prediccions de la visió inmediata. Sembla una paradoxa però no ho és, novament ens trobem davant d'una complementarietat de tipus dual.

Visió central, visió perifèrica, visió inmediata i visió mediata. Temps i espai que es barrejen fins fer-se indistingibles per acabar conformant una única visió estratègica. Ja ho deia Bobby Fisher: el joc d'escacs és la vida.


Vaja anada de bola que m'ha sortit...jejeje


Salutacions cordials,

marià :-)
Artur Tallada ha dit…
Hola Marià,

vaja luxe de comentaris que te marques !!! Escolta, aquest enfocament que li has donat em sembla molt interessant i atractiu ... i també currat, molt currat, ... però ho hauré de rellegir ja que has excavat un poc fons... pero això sí, delicatessen delicatessen..... chaupeau!!!

Artur

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…