Ves al contingut principal

ERA - Electronic Reading Assessment

Va ser l'any 2007 quan vaig tenir coneixença, per primer cop, de la competència lectora en digital (ERA - Electronic Reading Assessment). Va ser a través de la publicació número 12 de la sèrie "Documents", publicat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i que venia a ser la definició del marc conceptual al voltant del qual es realitzarien les proves PISA 2009.

És ben cert que llegir sobre una pantalla d'ordinador no és el mateix que llegir en paper. Els textos digitals incorporen elements diversos com ara imatges, vídeos o enllaços a altres punts de referència que fan, tot plegat, que al forma de llegir, interpretar el contingut i consultar la informació sigui completament diferent. Tan diferent que s'ha definit com una competència específica dins de la lectura (vegeu-ne els trets distintius en aquesta presentació de Renata Mandelbaum i Alicia Beatriz Paur):


Però la competència lectora en digital ha pasat bastant desapercebuda. M'hi he anat fixant d'aprop i la veritat és que ni els formadors amb caràter més TIC ni els de l'àmbit lingüístic n'han fet massa cas. Segurament ve donat per un desconeixement d'aquesta però també d'un cert desconeixement dels "clients" potencials de les formacions.

Fa pocs dies el Departament d'Ensenyament, a través de les publicacions que realitza en la Col·leció TAC, hi va posar fil a l'agulla amb la publicació d'un nou monogràfic dedicat exclusivament a aquest aspecte: "Lectura en digital". Una publicació força interessant i que ajudarà a impulsar el coneixement d'aquesta competència.

Aquest document té l'objectiu de mostrar els elements específics de la comprensió de textos en format digital i oferir recursos als profesors de totes les àrees per aplicar a l'aula estratègies de lectura digital centrades en la cerca d'informació. També s'hi inclou un recull de propostes didàctiques per als alumnes i els professors.

En els darrers anys mesos han aparegut i s'han popularitzat els ebooks i tabletes de diversos tipus. La seva portatibilitat, facilitat d'accés a la informació i varietat de preu faran fan que cada vegada estiguin més presents a l'aula, i estic segur que també ajudaran a que la competència lectora en digital hi sigui cada cop més present.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…