Vés al contingut principal

Moltes preguntes i moltes respostes

Avui ha estat un dia molt interessant, he tingut l'ocasió de poder assistir al IV Seminari Internacional de la UOC, que durarà fins divendres, i haig de dir que no m'ha defraudat gens ni mica, ans al contrari. Segurament és l'experiència amés alt nivell que he tingut en aquest camp d'exploració-formació-construcció-innovació pel qual estic caminant ja fa un temps.

Hi han hagut tres xerrades d'una hora de duració cadascuna. I després de cada xerrada 45 minuts reals de debat, qüestions i aclariments.

Els tres ponents han estat:

Phil Long, Associate Director of the Office of Educational Innovation and Tecnology, MIT (USA). La seva conferència ha portat per títol: Web 2.0 and education: an overall look.

Juan Freire, Universidade de A Coruña (Spain). La seva conferència ha portat per títol: Web 2.0 institutional challenges.

Larry Johnson, Chief Executive Officer. New Media Consortium (USA). La seva conferència ha portat per títol: Second Life as an educational space.

Per la meva part, en resulta molt complicat tractar d'explicar amb extensió tots els temes que han sortir. Comento tres de les conclusions que he extret i que personalment em resulten molt interessant. Partint d'un pla personal i anant cap a un pla col·lectiu:
  • Actualment, el moment en el que està la web 2.0, es podria definir com la transició d'eines a continguts. Hi ha una quantitat d'eines a l'abast, ara cal saber i decidir què volem o de quina manera ens les podem utilitzar per a l'educació. Em consola sentir aquesta reflexió venint de persones tant importants. No hi ha models cada docent ha de trobar l'encaix que millor se li adapti. Personalment, en això estic; prou de preocupar-me, és lo que hi ha.
  • Per a innovar s'han de crear grups de treball interdisciplinaris per tal d'integrar matèries (és el futur) i crear dinàmiques de treball en aquest sentit. El primer pas és predicar amb l'exemple. No es pot innovar de forma individual, cal un equip, un projecte comú, una mateixa visió. La innovació és una estratègia organitzativa de tota empresa.
  • La tendència futura són els continguts oberts i les organitzacions obertes, donat que els inputs externs que es reben són una gran força impulsora de la innovació. Per altra banda, internament, les organitzacions han de ser molt receptives a les iniciatives dels seus empleats, donat que de totes les forces innovadores de caràcter intern, aquesta és la més important.
Per acabar, afegeixo la presentació de Juan Freire:





Durant la sessió de Juan Freire s'ha projectat un vídeo explicatiu de la situació actual en el món educatiu, relatada per un grup d'alumnes dels USA. Qué bé que està reflexada !!! Fixeu-vos !!!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …

Aire renovat en el món educatiu: escolanova21

S'ha alçat el teló d'un nou escenari educatiu!! Potser sóc massa agosarat utilitzant aquesta expressió, però em fa la sensació que el Projecte Escolanova21 (http://www.escolanova21.cat) ha arribat per a quedar-se i canviar les practiques educatives i l'organització dels centres. I per extensió, el sistema educatiu.
Hem passat un període de temps (d'una certa sequera de propostes) on un podia assistir a jornades, conferències, xerrades, ..., en les que es mostraven experiències centrades en un canvi de metodologia, però que molt sovint estaven limitades a una aula o a un professor en concret, i més darrerament hem conegut d'algun centre que de forma integral ha iniciat processos de transformació metodològica. Aquests professors i centres innovadors han tirat endavant aquestes pràctiques prenent decisions arriscades i fent de funambulistes sobre el fil del marc legal educatiu. Cal reconèixer la seva valentia i la seva força per a impulsar el canvi portes endins, amb…