Ves al contingut principal

Moltes preguntes i moltes respostes

Avui ha estat un dia molt interessant, he tingut l'ocasió de poder assistir al IV Seminari Internacional de la UOC, que durarà fins divendres, i haig de dir que no m'ha defraudat gens ni mica, ans al contrari. Segurament és l'experiència amés alt nivell que he tingut en aquest camp d'exploració-formació-construcció-innovació pel qual estic caminant ja fa un temps.

Hi han hagut tres xerrades d'una hora de duració cadascuna. I després de cada xerrada 45 minuts reals de debat, qüestions i aclariments.

Els tres ponents han estat:

Phil Long, Associate Director of the Office of Educational Innovation and Tecnology, MIT (USA). La seva conferència ha portat per títol: Web 2.0 and education: an overall look.

Juan Freire, Universidade de A Coruña (Spain). La seva conferència ha portat per títol: Web 2.0 institutional challenges.

Larry Johnson, Chief Executive Officer. New Media Consortium (USA). La seva conferència ha portat per títol: Second Life as an educational space.

Per la meva part, en resulta molt complicat tractar d'explicar amb extensió tots els temes que han sortir. Comento tres de les conclusions que he extret i que personalment em resulten molt interessant. Partint d'un pla personal i anant cap a un pla col·lectiu:
  • Actualment, el moment en el que està la web 2.0, es podria definir com la transició d'eines a continguts. Hi ha una quantitat d'eines a l'abast, ara cal saber i decidir què volem o de quina manera ens les podem utilitzar per a l'educació. Em consola sentir aquesta reflexió venint de persones tant importants. No hi ha models cada docent ha de trobar l'encaix que millor se li adapti. Personalment, en això estic; prou de preocupar-me, és lo que hi ha.
  • Per a innovar s'han de crear grups de treball interdisciplinaris per tal d'integrar matèries (és el futur) i crear dinàmiques de treball en aquest sentit. El primer pas és predicar amb l'exemple. No es pot innovar de forma individual, cal un equip, un projecte comú, una mateixa visió. La innovació és una estratègia organitzativa de tota empresa.
  • La tendència futura són els continguts oberts i les organitzacions obertes, donat que els inputs externs que es reben són una gran força impulsora de la innovació. Per altra banda, internament, les organitzacions han de ser molt receptives a les iniciatives dels seus empleats, donat que de totes les forces innovadores de caràcter intern, aquesta és la més important.
Per acabar, afegeixo la presentació de Juan Freire:





Durant la sessió de Juan Freire s'ha projectat un vídeo explicatiu de la situació actual en el món educatiu, relatada per un grup d'alumnes dels USA. Qué bé que està reflexada !!! Fixeu-vos !!!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…