Passa al contingut principal

Entrades

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat . Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que tra...

Les competències bàsiques segons els paisos europeus

Tants caps, tants barrets. Posar-se d'acord amb la definició de competència bàsica no és senzill. A poc que hagim llegit veurem que hi ha definicions per a tots els gustos. Una forma (senzilla) de definir les competències bàsiques podria ser: Les competències bàsiques són els coneixements (format per conceptes, procediments i actituds) posats en pràctica en situacions reals o per a la resolució de problemes reals. Molt fàcil de dir, però no tan fàcil de portar a terme. Més enllà d'aquesta definició, amb la que podem estar més o menys d'acord, tenim assumit que les competències bàsiques són aquestes vuit: Competència comunicativa , lingüística i audiovisual. Competència artística i cultural. Tractament de la informació i competència digital. Competència matemàtica. Competència d'aprendre a aprendre. Competència d'autonomia   i   iniciativa  personal. Competència en el coneixement i interacció amb el món físic. Competència soc...

Quadcopter i programació

Els quadcopters són una mena d'helicòpters-joguines-drones dotats amb quatre hèlices. A més incorporen dos càmeres (dorsal i frontal) i la filosofia open source, per tal que es puguin desenvolupar aplicacions de control del robot. Amb un poc d'enginy, el seu xip es pot programar per tal que realitzi accions o interaccioni d'una manera determinada o una altra. Un exemple de la seva versatilitat i de les opcions que poden oferir, són els dos vídeos que seguieixen (TED Talks amb subtitols incorporats): Podeu llegir més articles  meus   aquí (a Llunà-TIC) Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons

Raspberry Pi: instal·lació des de zero

Durant els darrers mesos del curs que ha finalitzat hem fet proves amb la Raspberri Pi, de la qual ja en vaig parlar en un post anterior . Fins i tot vam realitzar un tutorial per tal de realitzar una instal·lació des de zero. Els passos a realitzar són els seguents: Realitzarem la instal·lació en una targeta de 16 GB (imatge 1). Primer a raspberrypi.org i a “Downloads” ( http://www.raspberrypi.org/downloads ) triem l'opció “Raspbian” (482 Mb) que és el genèric i específic, una barreja de Raspberry i Devian (imatge 3 i imatge 4). Per a instal·lar-lo a la carpeta també hem de descarregar el Diskimager de Softforge ( http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ ), per exemple (5,7 Mb). El descomprimim i l'executem. Compte, cal descarregar el fitxer binari, ja que el que correspon al codi font s'ha de compilar prèviament (imatge 5). Veurem que detecta la targeta (device). En executar “DiskImager podem triar anar a una imatge feta o crear-ne una de nova. Ara ...

Programa mSchools a secundària

La Fundació Mobile World Capital de Barcelona, juntament amb GSMA   posen  en marxa un projecte per tal d'impulsar l'us educatiu dels dispositius mòbils a les aules. Anirà dirigit a més d'un milió d'alumnes de secundària , hi invertiran 2,5 milions d'euros i suposarà la incorporació d'una assignatura opcional d'informàtica a les escoles, per tal que els alumnes s'inicien en la programació d'Apps. Així d'entrada, i a falta de veure com es concreta, la iniciativa és força engrescadora, i be a confirmar la idea exposada en l'article anterior on s'explicava la importància d'aprendre un llenguatge de programació per tal de poder moure's amb "normalitat" en un món on cada vegada hi ha una presència més forta de la tecnologia ( http://tresescompanyia.blogspot.com.es/2013/06/aprendre-programacio-i-jugar-amb-robots.html ). Aquesta vegada la proposta arriba amb col·laboració amb altres departaments, a més del d'En...

Aprendre programació i jugar amb robots

Encara hi ha bastantes persones que quan mescles el concepte de jugar i aprendre et miren amb una cara estranya. La idea de que s'apren jugant, o que aprendre ha de ser un acte "emocionant" encara està molt lluny de ser acceptada ni tan sols coneguda. Si a més a més hi afegim el tema de la tecnologia digital, el tema encara es fa més difícil. El cert, però, és que anem cap a un món on TOT i TOTS/ES estarem hiperconnectats i on caldrà disposar d'un mínim de coneixements per a desenvolupar-se amb normalitat. Saber buscar una determinada informació a la xarxa, analitzar-la amb criteri, ser capaç de fer servir un telèfon intel·ligent, saber fer ús de la Smart TV, geocalitzar informacions d'interès, engegar la calefacció de casa, fer ús de la nevera intel·ligent, ... en definitiva, treure'n el màxim profit dels ginys que ens envoltaran envolten, requereix d'una certa alfabetització digital. En aquest cas em vull referir no a utilitzar un ordinador i ...

ERA - Electronic Reading Assessment

Va ser l'any 2007 quan vaig tenir coneixença, per primer cop, de la competència lectora en digital (ERA - Electronic Reading Assessment). Va ser a través de la publicació número 12 de la sèrie "Documents", publicat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, i que venia a ser la definició del marc conceptual al voltant del qual es realitzarien les proves PISA 2009. És ben cert que llegir sobre una pantalla d'ordinador no és el mateix que llegir en paper. Els textos digitals incorporen elements diversos com ara imatges, vídeos o enllaços a altres punts de referència que fan, tot plegat, que al forma de llegir, interpretar el contingut i consultar la informació sigui completament diferent. Tan diferent que s'ha definit com una competència específica dins de la lectura (vegeu-ne els trets distintius en aquesta presentació de Renata Mandelbaum i Alicia Beatriz Paur): Lectura y escritura en la era digital from renatamandelbaum ...