Ves al contingut principal

Moviment GNU/GPL


No sóc un expert, ni molt menys, del tema GNU/GPL, però tinc una certa experiència, i diuen, "el hábito hace al monge". Pel que sé, una de les possibles explicacions sobre el sorgiment del moviment GNU/GPL i el seu èxit, es fonamenta amb el pensament hacker.

Podríem dir que els hackers són un grup de gent (no especialment informàtics) que tenen les necessitats bàsiques de la vida cobertes (en certa manera o en un cert grau) i que dediquen molts esforços i temps a tasques socialment reconegudes o no, però que els omplen i els fan sertir realment realitzats. Per a mi existeix una graduació del terme "ser hacker", tot en funció de com estiguin resoltes les necessitats bàsiques personals ... per dir-ho amb una frase: si necessites temps per treballar i guanyar-te les peles, no te'n queda gaire per fer de hacker.

De segur que molts dels nostres avis es podrien qualificar com ha hackers del seu temps. Qui no ha tingut una iaia que passava les hores fent puntes d'encaix? De vegades per als néts/nétes, de vegades per a un conegut. Ja li podien pagar, ja, ... per elles la satisfacció més gran era el reconeixement dels seus iguals per la feina feta... quan li deien.. d'on has tret aquesta mostra? M'ho has d'explicar !!! .... per mi això és ser hacker.

Avui dia quan expliques a la gent en que es fonamenta el moviment hacker et miren amb cara extranya, deu de ser pel tipus de societat en que vivim. Extrany o no, lo cert és que hi ha una certa tipologia de persones que se senten impulsades a fer coses, amb ajudes o sense, amb companyia o amb solitari, amb reconeixement o no..... alguns ens anomenen frikis, altres fans de la tecnologia, altres bojos, altres .... però lo cert és que al tractar-se d'un moviment que surt des de l'interior de cadascú és molt difícil de guiar o controlar. Menteixo, només es pot influir des d'una posició d'autoritat moral, d'acceptació mútua i d'acompanyament, i això no és fàcil d'entendre, ho reconec.

Enllaço dos lectures molt interessants: L'ètica del hacker i En el principio fue la línia de comandos. El programari lliure és el més clar exemple d'aquest moviment.

Comentaris

Manel Zaera ha dit…
Efectivament el programari lliure es fonamenta en el moviment hacker. El terme programari lliure i el projecte GNU sorgeixen de la iniciativa de Richard M. Stallman. Ell treballava al MIT als anys 70s i aleshores el maquinari es distribuïa amb programari, el qual no tenia llicències restrictives. Els desenvolupadors podien col·laborar entre ells per adaptar drivers i altre programari per tal de fer funcionar els seus dispositius. Va arribar un moment en què les empreses es van adonar que podien fer pagar pel programari i van començar a prohibir modificar els programes, estudiar-los, etc. Va sorgir d'aquesta situació tan perjudicial per a la seva feina i filosofia que Stallman va decidir fundar el projecte GNU i crear el nom de programari lliure.

The GNU History: http://www.gnu.org/gnu/gnu-history.html

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…