Passa al contingut principal

Moviment GNU/GPL


No sóc un expert, ni molt menys, del tema GNU/GPL, però tinc una certa experiència, i diuen, "el hábito hace al monge". Pel que sé, una de les possibles explicacions sobre el sorgiment del moviment GNU/GPL i el seu èxit, es fonamenta amb el pensament hacker.

Podríem dir que els hackers són un grup de gent (no especialment informàtics) que tenen les necessitats bàsiques de la vida cobertes (en certa manera o en un cert grau) i que dediquen molts esforços i temps a tasques socialment reconegudes o no, però que els omplen i els fan sertir realment realitzats. Per a mi existeix una graduació del terme "ser hacker", tot en funció de com estiguin resoltes les necessitats bàsiques personals ... per dir-ho amb una frase: si necessites temps per treballar i guanyar-te les peles, no te'n queda gaire per fer de hacker.

De segur que molts dels nostres avis es podrien qualificar com ha hackers del seu temps. Qui no ha tingut una iaia que passava les hores fent puntes d'encaix? De vegades per als néts/nétes, de vegades per a un conegut. Ja li podien pagar, ja, ... per elles la satisfacció més gran era el reconeixement dels seus iguals per la feina feta... quan li deien.. d'on has tret aquesta mostra? M'ho has d'explicar !!! .... per mi això és ser hacker.

Avui dia quan expliques a la gent en que es fonamenta el moviment hacker et miren amb cara extranya, deu de ser pel tipus de societat en que vivim. Extrany o no, lo cert és que hi ha una certa tipologia de persones que se senten impulsades a fer coses, amb ajudes o sense, amb companyia o amb solitari, amb reconeixement o no..... alguns ens anomenen frikis, altres fans de la tecnologia, altres bojos, altres .... però lo cert és que al tractar-se d'un moviment que surt des de l'interior de cadascú és molt difícil de guiar o controlar. Menteixo, només es pot influir des d'una posició d'autoritat moral, d'acceptació mútua i d'acompanyament, i això no és fàcil d'entendre, ho reconec.

Enllaço dos lectures molt interessants: L'ètica del hacker i En el principio fue la línia de comandos. El programari lliure és el més clar exemple d'aquest moviment.

Comentaris

Unknown ha dit…
Efectivament el programari lliure es fonamenta en el moviment hacker. El terme programari lliure i el projecte GNU sorgeixen de la iniciativa de Richard M. Stallman. Ell treballava al MIT als anys 70s i aleshores el maquinari es distribuïa amb programari, el qual no tenia llicències restrictives. Els desenvolupadors podien col·laborar entre ells per adaptar drivers i altre programari per tal de fer funcionar els seus dispositius. Va arribar un moment en què les empreses es van adonar que podien fer pagar pel programari i van començar a prohibir modificar els programes, estudiar-los, etc. Va sorgir d'aquesta situació tan perjudicial per a la seva feina i filosofia que Stallman va decidir fundar el projecte GNU i crear el nom de programari lliure.

The GNU History: http://www.gnu.org/gnu/gnu-history.html

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

LEC i formació docent (buidatge de referències)

La formació docent és una de les variables més importants pel que fa a la qualitat d'un sistema educatiu. Dintre d'aquesta, podem diferenciar entre formació inicial, que corre més a càrrec del sistema universitari que "fabrica" els nous docents, i la formació permanent, que és la que s'encarrega d'anar actualitzant els coneixements i les pràctiques dels docents que ja estan dins del sistema educatiu, exercint com a tals.
La formació permanent té punts de contacte amb els Plans de Formació en Centre, i també guarda relació (si anem estirant del fil) amb la concepció educativa d'un centre (Projecte Educatiu de Centre) i amb l'avaluació d'aquest. Sota aquesta perspectiva he anat fent una lectura de la LEC i els decrets que la despleguen fins ara, assenyalan les referències que em semblaven interessants i que en certa manera estan relacionades: formació docent, projecte educatiu de centre i avaluació docent.
Fonts: http://www.gencat.cat/educacio/lleiedu…

Antoni Zabala: l'aprenentatge per competències.

Aquest post està escrit en directe des del CosmoCaixa. Afortunadament hi ha una xarxa a disposició dels assistents. És una cosa molt d'agrair !!!


Sr. Joaquim Núñez: "... el Departament vol donar suport al canvi metològic que suposo el treball per competències ..." , "... tenim el model que millor resposta pot donar a aquesta necessitat, és el de la pràctica reflexiva, per tant en el proper curs es previsible que s'amplie ..." , "... es veu la necessitat de fer un coneixement compartit comú amb les bones pràctiques dels diferents professionals, juntament amb la formació en centres... "

(A mi a la pràctica reflexiva no em deixen parlar d'aquest tema .... és tabú !!!) Gràcies per donar-me la raó Joaquim !!!

Per donar resposta a la demanda s'ha canviat l'orientació (hi assisteix professorat de totes les matèries !!!) , de sessió de treball a ponència. S'espera que des de la Subdirecció General hi hagi més jornades dirigides a la resta de…