Ves al contingut principal

Ser professor és sinònim de ...

Llegint el comentari que ha deixat Marià Cano (Cròniques dels Ports Grisos) en el post anterior (veure post anterior), he pensat que valia la pena profunditzar un poc més sobre el tema, donada la seva importància, i d'aquesta manera ha sorgit aquest article. Us invito a rellegir el comentari donat que a partir d'aquest s'elabora aquest article.

Ser professor és sinònim de ... :

... pensar que ja ho tens tot fet o pesar que tot ho tens per fer.
... tenir una diària jornada de treball amb temps per tot o tenir una jornada de treball amb temps per res més.
... ensenyar allò que cal aprendre o aprendre a ensenyar.
... repetir-se any rera any o renovar-se dia a dia.
... treballar per a tu o treballar per als altres.
... conformar-se amb lo que hi ha o lluitar per allò que no hi ha.
... l'avui acaba demà o el demà comença avui.
... mirar enrera el camí recorregut o mirar endavant a l'horitzó.
... pensar que en educació ja està tot inventat o reinventar-la cada dia.
... estancar-se amb les teves fortaleses o progressar en les teves debilitats.

Segons la meva curta experiència, no he conegut a ningú que hagi assolit la condició de funcionari, i no "descansi" o "esbufegui" pensant que ja ha aconseguit la seva fita (tal vegada la màxima aspiració personal), que d'aquí endavant només cal anar fent i anar passant. Això seria allò que intento descriure en la primera part de cada "sinònim". Crec que tothom ho hem pensat encara que només sigui el dia que s'aproven les oposicions.

Després d'aquest pensament inicial, que pot tenir una durada variable segons la persona, es va progressant en major o menor mesura cap a la segona part de cada "sinònim". Allò que marca les diferències en aquest canvi de mentalitat és el temps que es triga a realitzar-lo (hi ha gent que fins i tot no fan mai aquest pas) i la intensitat amb la qual es realitza el canvi de posició. Així que allò que caldria treballar des del punt de vista institucional és la potenciació d'aquest canvi amb un impuls fort i decidit. I no només des del punt de vista de formació. Tothom sabem que hi ha gent amb una tendència clara cap a l'immobilisme i no en té prou en que se li augmenti l'oferta
formativa, ja que no té el mínim interés a renovar-se o millorar.

S'haurien d'aplicar mesures a diferents nivells: reconeixement administratiu de projectes desenvolupats, control del procés de formació personal, mesures de promoció interna, reconeixement econòmic segons el treball realitzat, mesures de revisió de la capacitació didàctica, ...

... però això no seria gaire popular ... tothom ho sabem !!!

Comentaris

mcano@xtec.cat ha dit…
Hola Artur,

m'ha agradat forçat el llistat de definicions contraposades sobre el significat de "ser" docent. Per aprofundir i per complementar les teves reflexions en aquest post jo recomanaria la lectura d'aquests altres articles del Boris Mir que ja apuntava en un post anterior (http://mcanosan.blogspot.com/2007/06/competncies-professionals-del.html):


http://lamiradapedagogica.blogspot.com/2006/09/qu-hacen-los-mejores-profesores.html
http://lamiradapedagogica.blogspot.com/2006/10/la-falsa-formacin-inicial-del.html
http://lamiradapedagogica.blogspot.com/2006/11/la-profesionalizacin-del-docente.html
http://lamiradapedagogica.blogspot.com/2006/10/la-formacin-del-profesorado-la-prctica.html

Salutacions cordials,

marià :-)

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Arriba la competència digital docent #CDD

Fa temps que es parla de les competències que han de tenir els treballadors en el context actual, dominat per la tecnologia i l'accés a la informació. Més concretament, dins de l'àmbit de l'ensenyament, sembla clar que si hem de preparar els nostres estudiants per al món de demà (a uns vuit o deu anys vista) una de les competències que els hem de dotar és la competència digital. No sabem com serà el món del futur, ni quines seran les professions que s'estilaran, però està clar que d'una manera o una altra, les pantalles, la informació i internet hi seran molt presents. Fa uns mesos el Departament d'Ensenyament va presentar els documents referents al desenvolupament de la Competència Digital de l'alumnat.

Ara bé, per tal de fer alumnes digitalment competents, cal que també els professors ho siguin. I aquí està la novetat d'aquests dies. El passat dia 6 de juliol es va presentar l'informe interdepartamental de la competència digital docent, que traça …