Ves al contingut principal

Participació a la taula de blogs a l'educació (EbreBloc 2008)

Aquest passat divendres, després d'inagurar l'EbreBloc 2008, es va realitzar una taula rodona al voltant dels blocs i l'educació, a la qual em van convidar a participar-hi. Tot i els avantatges innegables que els blogs poden aportar a l'educació, la meva aportació va intentar donar un toc realiste a l'estat actual de la situació dins el món educatiu .... es tractava de trencar en certa manera el discurs a l'unison, que podia aparèixer amb "... les virtuds dels blogs ..." , "... amb els blogs funcionem de primera ..." , "... que guais que són els blogs i quan aprenen els alumnes fent-ne ús ... ", per fer veure alguns aspectes, que al meu parer, encara no estaven resolts, i per tant, fer-los sortir i parlar-ne podia aportar-hi certa llum i intercanvi d'opinions. Deixo aquí escrites algunes de les meves reflexions aportades a la taula:

- Fer un bloc educatiu no és senzill ..... i més si realment li volem donar un sentit educatiu ... podem assegurar avui dia que tothom tindrà accés a la seva lectura i a participar-hi? .... malauradament no es pot assegurar que fora del centre, tothom pugui consultar-lo ...

- Per altra banda, hem de valorar d'alguna manera, la consecució dels objectius que ens marquem en posar en marxa un blog educatiu? ..... penso que si pretenem utilitzar-lo com a eina de treball a l'aula, també caldrà buscar formes de valorar la participació i la riquesa de les aportacions i treball de l'alumnat .... o no? ..... fem els blogs com a un divertimento, sense donar-li cap mena de valor, objectiu o funció? ....

- Actualment la potència dels blogs a l'aula radica en el fet de facilitar la comunicació entre l'aula i l'exterior (famílies), i en el fet de aportar coses de l'exterior cap a dins l'aula. Encara no podem assegurar que els blogs es puguin fer servir de forma indiscriminada i sense manies .... siguem realistes, de moment encara no disposem de prou infraestructura, ... qui no es pregunta, tindran tots els alumnes ordinador? i connexió a internet? abans de posar en marxa un blog educatiu .... un altre ús molt possible i real dels blogs, actualment, és com a una eina d'apunts del professor o matèria per a ser projectat mitjançant les PDI i fer un recull de recursos interessants ... estalviant així la quasi impossible tasca de donar adreces web (i que els alumnes les apuntin bé) ... així tot queda a la distància d'un sol clic .....

- Després dels blogs ..... eines millors ... millors que els blogs !!! La manera que els blogs estructures la informació no és la millor des del punt de vista educatiu. Hi ha altres sistemes que permeten organitzar la informació i les aportacions dels editors d'una forma molt més bona. Un exemple podrien ser els CMS (intraweb, joomla, mambo, phpNuke, ....) no crec que el gruix del sistema es mogui d'una tecnologia 2.0 com poden ser els blogs cap a una tecnologia 1.5 com es podrien classificar els CMS's, no, més aviat crec que caldrà començar a valorar la potència que en el camp educatiu tenen les wikis (grans desconegudes per al professorat) .... ah !!! i un pas anterior a les wikis .... trecar amb els blogs unipersonals per a passar als blogs col·laboratius, amb diverses persones encarregades de tirar-los endavant .... actualment aquesta és una assignatura pendent !!!

Passant a una valoració més global, enllaço una entrada que ha fet Daniel al seu bloc personal.


Us deixo amb un petit vídeo de la taula rodona, realitzat per Jesús Ferré. A "La cuina del Jesús" en podreu trobar més relacionats amb l'EbreBloc 2008.

Comentaris

Jesús M. Tibau ha dit…
Una interessant tertúlia que va ser més dinàmica gràcies a les preguntes que vas adreçar a l'auditori.
salutacions
Artur Tallada ha dit…
Hola Jesús,

de forma conscient, l'ànim era el de provocar un poquetet !!!

Artur
Carme ha dit…
Moltes gràcies, Artur!
La taula va ser un èxit, la gent va prendre molts d'apunts. Molts d'ànims en els teus projectes i ens veiem a la propera.
(divendres?)

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…