Ves al contingut principal

Anàlisi forense de sistemes informàtics

Ahir divendres a les 22:00 Robert Rallo (professor del Departament d'Enginyeria Informàtica i Sistemes de la Universitat Rovira i Virgili) ens va oferir una xerrada-col·loqui sobre "informàtica forense". La idea bàsica va ser com recuperar dades compromeses donat el cas que la nostra màquina hagi sofert o sospitem que hagi sofert un àtac i per tant, l'intrús, saltant-se les diferents proteccions que haguessim previst obté certes dades del nostre sistema.

A més d'explicar-ho d'una forma molt didàctica i atractiva, i tenint en compte que el tema és una mica enrevessat, ho va completar amb un exemple en al qual una dóna sospita que un company de treball ( l'assetja) s'ha introduït al seu ordinador i li està interferint correu i altres dades de tipus personal.

És evident que la dificultat principal esdevé demostrar que la màquina ha sofert un atac i a més, buscar proves incriminatòries en els possibles autors, imaginant fins i tot que aquests hagin esborrat els arxius que els delaten com a autors del delicte. Aquest va ser l'exemple que va fer de fil conductor de la xerrada. Ho vaig trobar "super interessant", conèixer on es guarden certes dades com usuaris actius, registres d'activitat, tècniques per amagar informació, les darreres tendències,..... molt interessant. Encara que no cal dir-ho, tal vegada el títol és molt peculiar.

La propera està prevista per al 1 de desembre i tractarà la temàtica dels blogs.

Comentaris

Hola

Ostres!!

M'he quedat amb ganes de llegir-ne més.

¿No seria possible accedir al contingut de tota la xerrada, ni que sigui un resum?

Gràcies
Joan Sedeño
Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada
Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…