Passa al contingut principal

Anàlisi forense de sistemes informàtics

Ahir divendres a les 22:00 Robert Rallo (professor del Departament d'Enginyeria Informàtica i Sistemes de la Universitat Rovira i Virgili) ens va oferir una xerrada-col·loqui sobre "informàtica forense". La idea bàsica va ser com recuperar dades compromeses donat el cas que la nostra màquina hagi sofert o sospitem que hagi sofert un àtac i per tant, l'intrús, saltant-se les diferents proteccions que haguessim previst obté certes dades del nostre sistema.

A més d'explicar-ho d'una forma molt didàctica i atractiva, i tenint en compte que el tema és una mica enrevessat, ho va completar amb un exemple en al qual una dóna sospita que un company de treball ( l'assetja) s'ha introduït al seu ordinador i li està interferint correu i altres dades de tipus personal.

És evident que la dificultat principal esdevé demostrar que la màquina ha sofert un atac i a més, buscar proves incriminatòries en els possibles autors, imaginant fins i tot que aquests hagin esborrat els arxius que els delaten com a autors del delicte. Aquest va ser l'exemple que va fer de fil conductor de la xerrada. Ho vaig trobar "super interessant", conèixer on es guarden certes dades com usuaris actius, registres d'activitat, tècniques per amagar informació, les darreres tendències,..... molt interessant. Encara que no cal dir-ho, tal vegada el títol és molt peculiar.

La propera està prevista per al 1 de desembre i tractarà la temàtica dels blogs.

Comentaris

Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada
Artur Tallada ha dit…
Hola Joan,

està previst que a la web http://www.atic2.org s'hi afegeixin les imatges i les presentacions de la xerrada corresponent. Esperem que no triguin gaire ;-)

Artur Tallada

Entrades populars d'aquest blog

Beetle Blocks: impressió 3D amb blocs de programació

Fa poques setmanes es va celebrar el 10è aniversari d'Scratch que, entre els seus mèrits ha estat el de proposar un entorn de programació per blocs molt visual i al qual és fàcil apropar-se a edats molt petites; per tant, ha posat a l'abast de tothom la possibilitat d'apropar-se al món de la computació. Tal ha estat el seu èxit que pràcticament la totalitat de plataformes dirigides a educació, en aquest camp, utilitzen la programació per blocs, a imatge i semblança d'Scratch. Una d'aquestes plataformes és Beetle Blocks , un entorn de programació nascut a partir d' Snap , i que té per objectiu dissenyar objectes que posteriorment s'imprimiran en 2D o 3D a partir de blocs lògics de programació. Tot i tenir-ne alguna referència prèvia, va ser a l' STEAM Barcelona Conference 2017 , quan vaig tenir-ne un contacte més directe, i ens van agradar tant les possibilitats que posava a l'abast que juntament amb Xavier Rosell vam llançar-nos a generar una ...

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot...

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària. Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. ...