Ves al contingut principal

Jornada DiM d'hivern a Barcelona (monogràfic sobre Pissarres Digitals Interactives) (2 de 2)


Informacions i reflexions diverses sobre la Jornada Monogràfica de PDI (DiM hivern).

Segurament deu de ser un problema meu, però tot i que es tracta d'una jornada dedicada a un tema molt "nou", la sensació que a mi em produeix (i tampoc vull particularitzar-ho a la sessió DiM, que va ser esplèndida) és que es tracta d'un tema "dejà vu". Tots/es coneixem o imaginem quines coses es poden arribar a fer amb una PDI. Per tant crec que les exposicions, en general, són molt recurrents.

Imagineu que us faig una xerrada sobre bicicletes.... sobre un model nou de bicicleta. I us vaig explicant que es pot anar de passeig, o fer curses, anar d'excursió a la muntanya, fer-la servir com a mitjà de transport pel vostre poble o ciutat, és una de les joguines preferides de qualsevol infant ...... tot això es pot fer amb una bicicleta?? .... i tant tot això i molt més !!! Pensa amb una bicicleta i imagina com o per a què la faries servir? Ets capaç d'imaginar quin ús li treuries?

Tinc la mateixa sensació amb les PDI. Qui no pot imaginar com treure-li un ús didàctic i com aplicar-ho a les seves classes? Jo crec que ningú. Per tant, segons crec, aquest tipus de discurs està esgotat. Tal vegada seria més interessant mostrar com s'ho ha fet cada centre per aconseguir més recursos, per implicar als docents en el seu ús , etc .... Aquesta temàtica també va ser abordada en la Jornada, tot i que només vaig poder assistir a algun cas concret (calia tenir presents les dues hores de viatge fins a casa).

Amb tot, crec que les PDI no són una solució definitiva. Segurament es pot opinar que de solució definitiva no n'hi ha cap. Segurament és cert. Però em refereixo a que si imaginem una aula amb 25-30 alumnes i una PDI, la qüestió és, qui "juga" amb la PDI? el professor? els alumnes? quants? un? dos? ....

Ah!!!! però no es parla actualment, que s'aprén fent, més enllà d'escoltar una exposició més o menys brillant? Doncs si s'apren fent ... i només disposem d'una PDI per aula ....mmmm....... algo no quadra.... Per això crec que l'ús de les PDI no són una solució definitiva, si no transitòria. Jo crec que fins que la tecnologia (en alguna de les seves concrecions) no estigui en mans de tots i cadascun dels alumnes, el cicle no estarà complet.
A part d'aquestes reflexiona en veu alta, destacaria els següents aspectes, relacionats amb la Jornada:
  1. La majoria d'experiències que es mostren són de col·legis de primària. Les de centres de secundària són difícils de trobar .... segur que no deu de ser casual aquest fet.
  2. Pel que sembla a Aragó estan fent molt bona feina en aquest aspecte. Seria bo veure com treballent (http://www.catedu.es/) i també conèixer de primera mà com s'organitzen a la Vall de Sió, on desenvolupen una experiència pionera en aquest sentit.
  3. Un treball de recerca sobre el tema http://dewey.uab.es/pmarques/dim/recercatic/recercatic.htm
  4. Interessant la forma de treballar de Guinardó Multimèdia (http://www.guinardodigital.com) on moltes de les activitats segueixen el model de clau dicotòmiques (sobretot aquelles relacionades amb la resolució de problemes).
  5. Interessant de conèixer els casos del CEIP Jacint Verdaguer de Castelldefels i l'Eugeni d'Ors de Villafranca del Penedès.
  6. Destacar també els nous models de PDI que poc a poc van arribant al mercat:
    • Team Board
    • FX-Duo de Hitachi
    • Cleverboard
    • Interwrite (artigraf.com)
    • Smart 600i de Avermedia
Que cal sumar als models que conec actualment:
  • GTCOCALCOMP: http://www.gtcocalcomp.com/. Manual: http://www.gtcocalcomp.com/prs_doc/PRS_Users_Guide.pdf
  • SMART: http://www.mundosmart.com/
  • PROMETHEAN: http://www.prometheanworld.com/
  • E-BEAM: http://www.e-beam.com/
  • MIMIO: http://www.atlanticdevices.com/
Per cert, a la web de DiM ja es troba disponible el resum de la Jornada.

Comentaris

Juanjo Gené ha dit…
Hola Artur.
Coincideixo amb els teus comentaris.ç
Respecte l'experìència de la ZER El Sió que esmentes, en trobaràs informació específica a l'adreça http://asolans.wordpress.com/2007/01/23/tabletpc-per-a-tots-els-alumnes-butsnit-durgell/

Juanjo
Artur Tallada ha dit…
Hola Juanjo,

gràcies per l'enllaç, vaig estar-ho buscant, però en aquell moment no el vaig saber trobar.

Artur

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Sessió TAC al "Postgrau en direcció de centres educatius" de la Fundació Martí l'Humà

El curs 2016-2017 s'ha realitzat la primera edició d'un postgrau en direcció de centres educatius realitzat exclusivament a Terres de l'Ebre. El postgrau ha estat creat i impulsat per la Fundació Universitària Martí l'Humà, i el seu plantejament ha estat el d'oferir un postgrau que habilite per a la direcció de centres realitzat en el propi territori i realitzat per professionals també del territori.
Amb aquesta idea s'ha organitzat un ampli grup de professionals, experts en diferents camps de l'educació, als quals se'ns ha encarregat assumir algunes hores de formació. En el meu cas, vaig assumir la part relacionada amb les TAC. Un tema molt ampli i amb molts aspectes a comentar que va consumir ràpidament el temps de que disposàvem. 
En relació a aquest postgrau s'ha creat un espai web específic, http://www.fordires.org/, on es pot endevinar la intenció de donar continuïtat a la formació inicial i permanent de ls equips directius. Caldrà seguir-ho!! P…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…