Passa al contingut principal

Un FODA friki (1/3)


Aquest any el dinar de Nadal ha estat molt especial. Ens hem reunit un grup de companys/es, per dinar i conversar al voltant de l'educació i dels diversos projectes que tenim entre mans i en ment. La reunió l'hem organitzat Marià Cano (Cròniques dels Ports Grisos) i jo mateix, ja que a més de trobar-nos una bona estona i parlar de forma distesa, també hi havia la intenció que ens poguessin oferir de primera mà la seva visió al voltant dels temes relacionats amb les nostres llicències d'estudi, aportant-nos d'aquesta manera una visió més completa i diversificada.

Per tal de realitzar-ho d'una forma prou amena i participativa, vam decidir muntar un joc, per a després dels cafès. Es tractava de realitzar una anàlisi FODA, ( ..... com un DAFO, però començant per les coses més positives: fortaleses, oportunitats, debilitats i amenaces). En un tauler del Senyor dels Anells, hi vam dividir quatre regions (vegeu el mapa ampliat).

Vam repartir als participants 40 banderoles (amb 40 conceptes diferents). La dinàmica del joc consistia en que de forma rotatòria, cadascú havia de situar cadascun dels conceptes (banderoles) que tenia, en la zona del tauler que cregués més apropiada. Al temps que col·locava la banderola, havia d'explicar i argumentar el seu criteri. Una vegada col·locada la banderola, s'extreia una carta d'una baralla espanyola. La baralla representa la incertesa del futur, la manca de control de l'esdevenidor .... i tracta de representar el concepte que allò que ara ens pot semblar una fortalesa, debilitat, etc .... amb el temps pot evolucionar i tornar-se amb una oportunitat o una altra. El contrapunt entre el raonament del participant que col·loca la banderola i allò que diu la carta, és l'excusa per a generar el debat en el grup i l'ocasió d'aportar-hi punts de vista diferents. I si cal, entre tots, decidir ubicar la banderola/concepte en un quadrant més apropiat i/o concensuat.

40 conceptes/banderoles i 40 cartes. Amb aquests paràmetres s'havia pensat en dedicar 1 minut a l'argumentació personal i un minut per al grup, en cada concepte/banderola. En total uns 80 minuts de joc. De forma prèvia, i a mode d'introducció es presenten 8 banderoles màster, que serveixen per situar el context de debat i que no s'ubiquen sobre cap quadrant en concret. Presideixen el joc en una vora. En acabar de col·locar les 40 banderes es preveu una reflexió final.

Per tal de disposar, revisar i copçar la riquesa de les intervencions que es poden produir durant el desenvolupament de la "partida", es decideix enregistrar la sessió amb una càmera de vídeo.

Amb el dinar a punt, la taula parada i el material preparat, arribo al restaurant. Marià arriba pràcticament a la mateixa hora. Repassem les normes de funcionament i la dinàmica del joc que ens hem inventat, tot fent un aperitiu. Sentim al primer company, que ja està pujant per les escales .....

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

LEC i formació docent (buidatge de referències)

La formació docent és una de les variables més importants pel que fa a la qualitat d'un sistema educatiu. Dintre d'aquesta, podem diferenciar entre formació inicial, que corre més a càrrec del sistema universitari que "fabrica" els nous docents, i la formació permanent, que és la que s'encarrega d'anar actualitzant els coneixements i les pràctiques dels docents que ja estan dins del sistema educatiu, exercint com a tals.
La formació permanent té punts de contacte amb els Plans de Formació en Centre, i també guarda relació (si anem estirant del fil) amb la concepció educativa d'un centre (Projecte Educatiu de Centre) i amb l'avaluació d'aquest. Sota aquesta perspectiva he anat fent una lectura de la LEC i els decrets que la despleguen fins ara, assenyalan les referències que em semblaven interessants i que en certa manera estan relacionades: formació docent, projecte educatiu de centre i avaluació docent.
Fonts: http://www.gencat.cat/educacio/lleiedu…

Antoni Zabala: l'aprenentatge per competències.

Aquest post està escrit en directe des del CosmoCaixa. Afortunadament hi ha una xarxa a disposició dels assistents. És una cosa molt d'agrair !!!


Sr. Joaquim Núñez: "... el Departament vol donar suport al canvi metològic que suposo el treball per competències ..." , "... tenim el model que millor resposta pot donar a aquesta necessitat, és el de la pràctica reflexiva, per tant en el proper curs es previsible que s'amplie ..." , "... es veu la necessitat de fer un coneixement compartit comú amb les bones pràctiques dels diferents professionals, juntament amb la formació en centres... "

(A mi a la pràctica reflexiva no em deixen parlar d'aquest tema .... és tabú !!!) Gràcies per donar-me la raó Joaquim !!!

Per donar resposta a la demanda s'ha canviat l'orientació (hi assisteix professorat de totes les matèries !!!) , de sessió de treball a ponència. S'espera que des de la Subdirecció General hi hagi més jornades dirigides a la resta de…