Passa al contingut principal

Equitat i excel·lència


Aquestes són les dos idees, que en boca del conseller, pretén impulsar la futura Llei Catalana de l'Educació. Com ell mateix diu, dos conceptes massa fàcils d'expressar, però molt difícils d'aconseguir o arrivar-hi. A més, la pretensió és que sigui cada centre educatiu, qui trobi el seu propi camí i la seva pròpia manera de fer que sigui d'equitat i excel·lència.

Igual que les persones, on cadascú va cercant el seu propi camí vital, els centres, també ho han de fer. La seva pròpia singularitat, la seva història particular acumulada, l'acció que desenvolupen dins l'entorn on s'ubiquen, les seves expectatives ... es tracta de temes que d'un centre a un altre canvien molt. Per tant és lògic que cada centre de forma individual vagi trovant, amb els seus propis mitjans, quin és el seu camí cap a l'equitat i l'excel·lència.

Recentment ha aparegut un recull de tots aquells documents relacionats amb la proposta de bases per a la Llei Catalana de l'Educació (recull). Caldrà veure com es van concretant, els diversos aspectes que proposa. Allò que s'albira a l'horitzó, però, és que per anar traçant aquest camí ens caldran marques ens vagin guiant, i fins i tot afiançant, en el seu transcurs.

Per dir-ho de forma entenedora, seria semblant a quant anem d'excursió per la muntanya, resseguint un sender GR o similar. La majoria de vegades aquests senders es troben desdibuixats, de forma que el recorregut es realitza en gran mesura de forma intuïtiva. Només de tant en tant, apareixen unes marques vermelles i blanques indicant per on va el camí, de forma que al mateix temps que indica també certifica que el tram recorregut uns metres enrera, era el correcte, el que havia de ser ...

En el camp educatiu, igual que en el montanyisme, caldrà marques, senyals, fites, ... que ens vagi indicant, en cadascun dels centres, que el camí emprés és el correcte, que no ens estem perdent en el mig de la muntanya, ... doncs aquest paper l'han de jugar els Plans d'Autonomia de Centre, els Plans Estratègics de Centre, els Projectes de Qualitat i Millora ... de forma que més tard o més prompte, tots els centres n'hauran de tenir, ... potser acabi sent fins i tot una necessitat.


Comentaris

anna ha dit…
Us he fet un enllaç al meu bloc parlant sobre la llei d'educació.
Jo també penso que dissenyar projectes serà o és, una necessitat.

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

Treballar la programació i els processos a infantil i primària

Moltes vegades quan parlem de robòtica educativa, programació, aprendre codi, ... tendim a situar-mos (o a pensar) que això és quelcom que atany a l'educació secundària i, rarament ens preguntem si des l'educació infantil i primària es pot fer alguna cosa en aquest sentit. Bé, en el cas de primària una part important dels docents ja tenen identificat a Scratch com un dels recursos que facilita l'apropament dels alumnes a aquest món. El cas és que sempre pensem amb recursos digitals (quasi bé inevitable, en els nostres dies) i en cap cas (diria jo) ens plantegem què es pot fer en l'etapa de l'Educació Infantil i primers cursos de l'Educació Primària.
Només cal parar-se un poc a pensar per tal d'adonar-se'n que ja en els primers instants de la nostra vida estem sotmesos a processos: les pautes de dormir, menjar, passeig, ... i també des del primer moment que anem a l'escola, el primer que fem és aprendre les rutines i processos de funcionament. Succe…

UMPC

Ultra Mobile Personal Computer (veure Wikipedia), aquest és el significat que s'amaga darrera d'aquestes sigles. Llegint el blog Gabinete de Informatica (http://gabinetedeinformatica.net/wp15) he trobat aquest vídeo on es mostra què i com pot ser el futur proper quan aquests dispositius siguin d'ús general.

Certament, a hores d'ara, molts entenem que el futur passa per introduir de forma decidida tota la potència que ens aporten les eines TIC a l'educació. Ha de ser així, o no serà. Tal vegada, l'aspecte clau vindrà donat d eles mateixes famílies. Encara està molt llunyà els dies en que imaginem a un alumne que assisteixi amb un PC a classe. Suposo que en ambients universitaris aquest fet ja es deu donar en major o menor grau, encara que sigui de forma anecdòtica. En un centre de secundària, ara, això es veu molt i molt lluny, per diversos motius, entre ells pel cost que suposa el PC, perquè encara no és una eina que es consideri indispensable, i perque els pare…