Passa al contingut principal

Congrés Co[m/n]viure - La Seu d'Urgell 2008

El passat dia 22 de maig, dos Marià i jo mateix, vam assistir al 4rt Congrès "Educació i entorn", que es va celebrar a La Seu d'Urgell des del 22 fins al 24. A part de las expectatives que teniem per escoltar als diversos ponents, tot ells molt interessant (i a pesar d'haver excusat la seva assistència a darrera hora el Sr. Edgar Morin , ... i més "Els set sabers"), també teniem interés en assomar-nos a un àmbit molt desconegut o llunyà des de la nostra perspectiva, tot i que som conscients dels vasos comunicants que hi ha entre els diversos camps o fronts educatius. D'aquí l'interès de copsar, conèixer i escoltar de primera mà, allò que s'hi diu en aquests entorns.
Us he de confessar que incialment ens vam sentir un poc estranys ... fora de lloc ... però que a mesura que va anar avançant el congrés, ens vam anar acomodant a la situació, i finalment, en molts aspectes, vam estar "on line" amb la línia del congrés. El nombre d'assistents va ser molt gran, i el desplegament de recursos per part de l'organització també, tant a nivell de materials com de logística.
Parlant entre conferència i conferència, vam comentar la transcendència que es donava al congrés en general. Si ho hem de jutjar a nivell de representació institucional, crec que és el més important al que he assistit. I no trobo, fins ara, cap event similar en el camp de les TIC que s'hi pugui comparar a aquest nivell. De molt, aquest ha estat el més important al que he assistit. Segurament això ve donat per ser molt i molt realistes .... ans de parlar de tecnologies educatives, cal preocupar-se de la integració entre Escola-Societat. En aquest camp queda molt camí per fer, i hi ha molta preocupació per a que es faci, per a impulsar-lo. Entenc la necessitat, més tenint en compte, que el mateix divendres de congrés, vaig poder llegir la notícia apareguda a El Periódico, on sembla que podem tenir una onada migratoria de més de 500.000 immigrants més ... i tots ells escolars, ... els seus pares, que es troben ja a l'Estat, pensen en portar-los ... doncs si, és per posar-se a treballar i impulsar congressos com aquest !!!

El programa i la resta d'informació del congrés es pot consultar a la web del mateix. A mi em resulta molt difícil resumir el contingut de tres dies en un sol post .... així que deixaré un recull d'enllaços a diverses referències que van anar sortint, de tal manera que de la seva lectura se'n derive una bona perspectiva general dels temes que es van tractar:
El Departament d'Educació ha presentat en el marc d'aquest congrés els eixos bàsics del Pla de Convivència, que segons sembla, amb la nova LEC-LOE tots els centres educatius hauran de desplegar.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!!

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot