Passa al contingut principal

Congrés Co[m/n]viure - La Seu d'Urgell 2008

El passat dia 22 de maig, dos Marià i jo mateix, vam assistir al 4rt Congrès "Educació i entorn", que es va celebrar a La Seu d'Urgell des del 22 fins al 24. A part de las expectatives que teniem per escoltar als diversos ponents, tot ells molt interessant (i a pesar d'haver excusat la seva assistència a darrera hora el Sr. Edgar Morin , ... i més "Els set sabers"), també teniem interés en assomar-nos a un àmbit molt desconegut o llunyà des de la nostra perspectiva, tot i que som conscients dels vasos comunicants que hi ha entre els diversos camps o fronts educatius. D'aquí l'interès de copsar, conèixer i escoltar de primera mà, allò que s'hi diu en aquests entorns.
Us he de confessar que incialment ens vam sentir un poc estranys ... fora de lloc ... però que a mesura que va anar avançant el congrés, ens vam anar acomodant a la situació, i finalment, en molts aspectes, vam estar "on line" amb la línia del congrés. El nombre d'assistents va ser molt gran, i el desplegament de recursos per part de l'organització també, tant a nivell de materials com de logística.
Parlant entre conferència i conferència, vam comentar la transcendència que es donava al congrés en general. Si ho hem de jutjar a nivell de representació institucional, crec que és el més important al que he assistit. I no trobo, fins ara, cap event similar en el camp de les TIC que s'hi pugui comparar a aquest nivell. De molt, aquest ha estat el més important al que he assistit. Segurament això ve donat per ser molt i molt realistes .... ans de parlar de tecnologies educatives, cal preocupar-se de la integració entre Escola-Societat. En aquest camp queda molt camí per fer, i hi ha molta preocupació per a que es faci, per a impulsar-lo. Entenc la necessitat, més tenint en compte, que el mateix divendres de congrés, vaig poder llegir la notícia apareguda a El Periódico, on sembla que podem tenir una onada migratoria de més de 500.000 immigrants més ... i tots ells escolars, ... els seus pares, que es troben ja a l'Estat, pensen en portar-los ... doncs si, és per posar-se a treballar i impulsar congressos com aquest !!!

El programa i la resta d'informació del congrés es pot consultar a la web del mateix. A mi em resulta molt difícil resumir el contingut de tres dies en un sol post .... així que deixaré un recull d'enllaços a diverses referències que van anar sortint, de tal manera que de la seva lectura se'n derive una bona perspectiva general dels temes que es van tractar:
El Departament d'Educació ha presentat en el marc d'aquest congrés els eixos bàsics del Pla de Convivència, que segons sembla, amb la nova LEC-LOE tots els centres educatius hauran de desplegar.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre. La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC (http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre.
És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més destacats.

E…

LEC i formació docent (buidatge de referències)

La formació docent és una de les variables més importants pel que fa a la qualitat d'un sistema educatiu. Dintre d'aquesta, podem diferenciar entre formació inicial, que corre més a càrrec del sistema universitari que "fabrica" els nous docents, i la formació permanent, que és la que s'encarrega d'anar actualitzant els coneixements i les pràctiques dels docents que ja estan dins del sistema educatiu, exercint com a tals.
La formació permanent té punts de contacte amb els Plans de Formació en Centre, i també guarda relació (si anem estirant del fil) amb la concepció educativa d'un centre (Projecte Educatiu de Centre) i amb l'avaluació d'aquest. Sota aquesta perspectiva he anat fent una lectura de la LEC i els decrets que la despleguen fins ara, assenyalan les referències que em semblaven interessants i que en certa manera estan relacionades: formació docent, projecte educatiu de centre i avaluació docent.
Fonts: http://www.gencat.cat/educacio/lleiedu…

Antoni Zabala: l'aprenentatge per competències.

Aquest post està escrit en directe des del CosmoCaixa. Afortunadament hi ha una xarxa a disposició dels assistents. És una cosa molt d'agrair !!!


Sr. Joaquim Núñez: "... el Departament vol donar suport al canvi metològic que suposo el treball per competències ..." , "... tenim el model que millor resposta pot donar a aquesta necessitat, és el de la pràctica reflexiva, per tant en el proper curs es previsible que s'amplie ..." , "... es veu la necessitat de fer un coneixement compartit comú amb les bones pràctiques dels diferents professionals, juntament amb la formació en centres... "

(A mi a la pràctica reflexiva no em deixen parlar d'aquest tema .... és tabú !!!) Gràcies per donar-me la raó Joaquim !!!

Per donar resposta a la demanda s'ha canviat l'orientació (hi assisteix professorat de totes les matèries !!!) , de sessió de treball a ponència. S'espera que des de la Subdirecció General hi hagi més jornades dirigides a la resta de…