Passa al contingut principal

I això dels pixels .... ? .... Com es menja?

He pensat que, ara que arriben aquestes dates i, donat que el món digital cada vegada està present en més facetes de la nostra dia, estaria bé aclarir una mica tot això dels píxels, els Megapíxels (de les càmeres digitals) i la traducció que tenen després en format paper i altres. De passada també m'ho deixaré clar a mi mateix .... :-)

Un píxel és un punt de color. Les fotos que realitzem amb les càmeres digitals estan composades per una gran quantitat de píxels, molt junts uns dels altres. Tot el conjunt de píxels conformen la imatge. Si imagine la imatge com una graella rectangular de X píxels d'ample per Y píxels d'alt, és molt fàcil comptar la quantitat de píxels que té una imatge/foto determinada.

Les resolucions més comunes que s'acostumen a utilitzar són:

- 1280 x 960: 1228800 píxels (aprox. 1 Megapíxel)
- 1600 x 1200: 1920000 píxels (aprox. 2 Megapíxels)
- 2048 x 1536: 3145728 píxels (aprox. 3 Megapíxels)
- 2272 x 1704: 3871488 píxels (aprox. 4 Megapíxels)
- 2560 x 1920: 4915200 píxels (aprox. 5 Megapíxels)
- 3040 x 2008: 6104320 píxels (aprox. 6 Megapíxels)

Per a calcular els megapíxels simplement cal multiplicar les dos dimensions, per exemple 1600 x 1200 = 1,92 millons de píxels, o 1,92 megapíxels. Donat que normalment s'aproxima al número següent, diríem que en aquest cas, la càmera és de 2 megapíxels. (1 Megapíxeés 1.000.000 píxels)

Una vegada vist això, no és difícil intuir que quant més gran sigui la resolució, millor. L'únic problema és que a major resolució, més quantitat de memòria necessitarem per emmagatzemar-les en memòria.

Cal fixar-se amb els megapíxels reals de la càmera. No hem de fer cas dels megapíxels interpolats, ja que són "falsos". Allò que dóna una idea real de la qualitat de la imatge que obtindrem són els megapíxels reals.

Al final, però, les fotos es visualitzen en un entorn o soport físic (paper, pantalla d'ordinador, etc) en aquest punt és molt imporant saber quants píxels per polçada es representen (ppp). Cal aclarir que mentre les imatges estan dins la càmera o la targeta no es pot parlar del terme ppp ja que fins aquell moment les fotos que pren la càmera no tenen dimension (cm o polçades) només són píxels. Així que és important el soport sobre el qual es visualitzen. Així si tenim fotos amb molts megapíxels les podrem visualizar en soports més grans sense perdre qualitat (murals, DIN-A3,...)

Al final la qualitat ve en funció dels píxels per polçada que veiem en el soport. Una bona referència acostuma a ser 300 ppp (que és la que ofereixen per defecte la majoria d'impressores i escaners). Al final el problema es redueix a saber on volem col·locar, imprimir o visualitzar la foto, ja que segons quin sigui el seu destí ens convindrà fer-la amb més resolució o menys. Per fer-nos una idea es poden seguir aquestes orientacions:

Internet (pàgina web) : 640 x 480 píxels : 0,3 Megapíxels

Televisió (format 4:3): 800 x 600 píxels : 0,5 Megapíxels

Monitor pla 15" o pantalla CRT 17": 1024 x 768 píxels : 0,8 Megapíxels

Pantalla CRT 17" o 19": 1152 x 864 píxels : 01 Megapíxel

Televisió (format 16:9): 1280 x 1024 píxels : 1,3 Megapíxels

Impressió DIN A6: 10,5 x 14,85 cm : 2 Megapíxels

Còpia en paper: 10 x 15 cm : 2 Megapíxels

Còpia en paper: 13 x 18 cm : 3 Megapíxels

Impressió DIN A5: 14,85 x 21 cm : 3 Megapíxels

Còpia en paper: 20 x 25 cm : 4 Megapíxels

Impressió DIN A4: 21 x 29,7 cm : 5 Megapíxels

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Esquema del Projecte Educatiu de Centre (mapejat)

Durant el passat curs 10-11 he estat rellegint el DECRET 102/2010 d'autonomia dels centres educatius, intentant esbrinar què s'hi deia en referència al Projecte Educatiu de Centre . La nova normativa que acompanya el desplegament de la LEC ( http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/cat/ ) introdueix canvis importants pel que fa a a l'estructura del sistema educatiu, i un dels punts importants i en el que els centres primer s'hi hauran de posar, és el que fa referència a l'elaboració del Projecte Educatiu de Centre . És en el Capítol 1 del citat DECRET on s'hi fa referència a aquest punt. En el nou marc, el PEC esdevé el DOCUMENT que aglutina el conjunt de documentació bàsica de centre. Cal remarcar que hi ha certs punts "interpretables" pel que fa al seu contingut i estructura bàsica, i el cert és que encara són diverses les opinions dels experts al respecte. De tota manera, a mode de resum, s'adjunta un mapa conceptual amb els punts més desta

Introduint els puzzles amb Tangram a Educació Infantil

  Els puzzles són un dels jocs que comencen a introduir-se en els nens que fan Educació Infantil, si bé els que normalment es fan servir són els que estan fets per cubs amb imatges impreses a les seves cares i que juntament amb altres conformen una imatge més gran. És un poc més estrany jugar o fer puzzles amb el Tangram. Aquests dies, a casa, hem començat a jugar amb el Tangram. El material que hem utilitzat és molt bàsic: reculls de figures on les peces estan diferenciades per colors; fulls en blanc on dibuixem cada figura utilitzant les peces d'un Tangram, que en una etapa inicial és bo que siguin de diferents colors; les figures es poden pintar amb el color corresponent, el fet de pintar la figura ja és per ell mateix una bona introducció al Tangram; un Tangram de colors per anar construint la figura que hem pintat (en cas de no tenir-ne cap es pot construir amb trossos de cartolina de colors). L'activitat resultant és força entretinguda i addictiva!!

10 anys amb Scratch

Aquest mes de maig es celebra el 10è aniversari d'Scratch!! En concret, el 17 de maig de cada any s'ha establert com a l'Scratch Day. Aquest 2017 ha coincidit amb la jornada de robòtica RobotEbre 2017 (una gran coincidència, deixeu-m'ho dir de passada). En aquests deu anys de camí Scratch ha esdevingut una referència obligada per tal d'iniciar als nenes i nenes al món de la programació. La seva idea és molt senzilla: donat que hi ha sentències, estructures de programació i algorismes, que s'empren de forma recursiva, es poden assimilar a petits blocs lògics de programació que s'uneixen com a peces de Lego, potenciant d'aquesta manera el pensament lògic i un aspecte més visual de la programació . I el seu mèrit és que totes les propostes d'iniciació a la programació i la robòtica es fonamenten amb la programació per blocs que ha popularitzat Scratch. Tot això unit a l'execució en línia i la possibilitat de compartir les creacions amb tot